Monday, October 18, 2010

Diulit DOSA CINTA...28

BAB 28

Aku melangkah resah menapak ke tingkat pejabat yang telah lama aku tinggalkan. Bagaikan tidak percaya, kakiku telahpun menjejak lantai pejabat itu.

Rasa debar mula berombak. Tubuhku tiba – tiba jadi gemuruh. Seluruh sendiku lemah dan mengigil. Aku takut bersemuka dengannya. Semua ini gara – gara idea gila Salina yang memaksa aku untuk bersemuka dengan lelaki itu walaupun berkali – kali aku menolaknya. Aku bimbang perkara lain yang akan berlaku. Penjelasan yang aku harapkan lain pulak jadinya nanti.
Demi Ikram ku gagahkan jua pertemuan ini.

Argh! Kusut betul.

“Wei! Masuklah cepat. Asal tercegat kat situ macam tiang lampu” sergah Salina sambil menepuk bahuku. Aku serba – salah.

“Seganlah Sal. Apa kata kawan – kawan pejabat nanti”.

“Apa nak segannya. Mereka bukannya tak kenal kau. Member lama tu. Dahlah jom!”. Salina menarik lenganku masuk ke pejabatnya. Beberapa rakan lamaku terpegun memandang. Ada yang tersenyum sambil melambai, ada yang menegur memberi salam, ada yang mengerling tajam dan ada juga yang tidak ambil peduli dengan kehadiranku di situ.

Aku menarik kerusi dan duduk berhadapan dengan Salina. Kelihatan dia agak sibuk pagi ni, bertimbun fail – fail di atas mejanya. Mataku meliar pula memandang sekitar pejabat itu. Masing-masing sedang asyik tertumpu pada skrin komputer. Barangkali banyak kerja yang perlu disiapkan.

“So, macam mana Sal” aku mula bersuara setelah Salina lama membisu dan sedikit sibuk.

“Ala…Wiya. Mamat tu tak masuk lagi la. Tapikan …tadi Cik Mastura ada cakap, berkemungkinan dia tak masuk hari ni” Salina serba – salah. Aku dah agak dah. Nak marah pun tak guna. Sudahku pesan supaya membuat temujanji terlebih dahulu, paling tidak pun periksa jadual hariannya. Salina membantah kononya tidak ‘surprise’. Serangan mengejut lebih tragis katanya. Akhirnya aku dan dia yang terkena.

“So…?” .

“Ala..kau tunggu ajelah. Kalau tak dapat jumpa pun, kita boleh ‘lunch’ sama kan. Kau tunggulah kejap”. Salina cuba memujuk sambil mengerdip manja matanya . Nak bodek aku la tu. Aku mencebik. Geram pun ada. Dari mula tadi aku dah rasa tak sedap hati tapi pujukan Salina mencairkan hatiku untuk datang ke sini.

“Bolehlah Wiya..bukannya selalu. Lagipun esok kau dah nak balik kampung kan. So, hari ni aje kita dapat bersama …setuju ye. Kau tunggu kejap aje”.

“Pandailah kau Sal” aku mengalah akhirnya. Salina melonjak kegembiraan. Begitulah sikapnya yang sentiasa membuat aku akur dengan pujukannya. Sal…Sal…

Emm..nampaknya 3 jam lagi kena tunggu dia hingga tiba waktu makan tengahari...masak aku. Aku duduk termangu tidak tahu apa yang perlu dibuat.

Dan Salina seolah memahami keadaanku lalu menghulurkan beberapa majalah untuk ku baca. Dia tersengih sumbing.

“Jangan risau, aku faham…mesti kau boring punya. So, kau habiskan pembacaan kau sementara aku nak pergi ke tempat Cik Singa Betina tu nak hantar ‘report’ jap” ujarnya lalu beredar.

Aku tersenyum mengangguk mengiakan kenyataannya.

Majalah yang dihulur sebentar tadi aku selak satu persatu. Lama benar aku tidak melihat majalah hiburan seperti ini. Banyak gosip – gosip liar tentang artis tanahair yang dipapar di dalamnya . Dunia hiburan kini banyak perubahan dan muka – muka baru mula bertapak. Aku semakin tertarik untuk meneruskan pembacaanku. Dari satu ruangan ke satu rencana, dari satu rencana ke satu segmen pula, habis semua helaian ku belek.

Tiba – tiba tanganku direntap kasar oleh seseorang. Tubuhku terdorong ke depan akibat rentapan itu. Majalah yang dibaca terlepas dari pegangan.

“Wei!..Sal, kenapa ni?”. Muka Salina cemas dan desah nafasnya turun naik bagaikan dikejar hantu.

“Cepat!..cepat!”.

“Kenapa dengan kau Sal? Tenang…tarik nafas dulu” pintaku memberi ruang kepadanya untuk melepaskan lelah.

“Dah tak boleh tunggu. Nanti melepas”. Aku terpaksa berlari anak mengekorinya dari belakang. Langkahnya yang laju membuatkan aku mengah dan bernafas kencang.

Sebaik sampai di pintu pejabat milik lelaki yang ingin aku temui, wajahku serta – merta berubah. Dia terkejut malah setiausahanya juga turut terkejut lantas menarik muka masam. Pasti dilanda cemburu.

“Apahal kau di sini? Kalut semacam” tegur Mastura kasar.

“Saya nak jumpa bos” ringkas jawapan Salina lalu berlagak bagus dihadapan majikannya. Emm..baru kau siapa aku.

“Bos tak kerja hari ni. Kau tak faham ke Salina. Aku dah maklum tadi kan” balas Mastura sambil mengerling ke arah kami. Patutnya pun…dari gayanya yang santai dengan T-shirt dan berseluar jeans lusuh itu pastinya dia sedang bercuti tapi mengapa dia ke mari…gumamku sendiri.

Zaqrie memandangku. Dadaku berdebar tatkala bertembung mata dengannya. Kemudian dia mengalihkan pandangannya ke arah Salina. Seakan melarikan wajahnya dari di renung lama. Barangkali malu dengan kesan lebam yang ada di bibirnya.

“Ada apa Sal” soalnya sambil mata masih mencuri pandang ke arahku lagi.

“Err…saya yang nak jumpa awak sebenarnya. Boleh kita bicara sekejap” celahku tanpa sempat Salina membuka mulut. Salina melopong memandangku. Kagum agaknya dengan keberanianku yang tak semena – mena itu. Aku tersengih sendiri. Entah dari mana keberanian itu datang, aku pun tak tahu. Yang aku tahu perempuan di sebelah Zaqrie sudah mencuka dan raut wajahnya bengis seperti ingin membaham mangsanya. Pedulikan!...

Zaqrie membuka pintu bilik lalu mempelawa aku masuk. Wajahnya yang tenang dan aksi yang berhemah itu tidak lansung menampakkan yang dia telah membuat kesalahan. Aku yang rasa semacam ..seolah – olah kesalahannya itu jatuh ke atas diriku pulak.

Demi menegakkan keadilan buat Ikram dan menyembunyikan rasa gemuruhku, aku berlagak seperti biasa dan mengikuti langkahnya masuk ke pejabat tanpa mempedulikan Salina dan setiausaha Zaqrie yang sudah tak keruan aksinya.

Pintu bilik dikatup rapat.

“Hei! Salina, siapa perempuan tu? Kenapa dia nak jumpa Zaqrie?”, sergah Si Singa Betina yang sudah berang. Jari ditunding ke muka Salina hampir terkena dahi. Amboi! main kasar nampak…

“Eh! Cik Mastura tak tahu ke...” Salina buat – buat bengong. Akal panjangnya ingin mengenakan betina singa itu.

“Kau jangan nak main – mainkan aku Sal..nahas kau nanti” kecamnya yang sudah naik angin dengan sikap Salina yang tak pernah serius itu.

“Eeii..takutnya saya…”, Salina masih boleh bergurau. Geli hatinya melihat kebengisan Mastura yang sudah tak tentu hala itu.

Salina terkejut, Si Singa Betina yang digeruni itu tiba – tiba mengamuk. Habis fail di atas mejanya dihempas – hempaskan. Mastura mencapai sesuatu. Salina cuak.

Mastura sudah menunjukkan alat penebuk lubang ke arah mukanya. Bimbang kegilaan Mastura mengundang bencana kepadanya, mahu tak mahu Salina terpaksa mengalah dan cuba menenangkan Singa yang semakin rakus itu.

“Okay..okay…Cik Mas, relax ..cool. Sa..sa.. Saya bagi tahu” terketar suara Salina memujuk setiusaha bosnya itu.

“Baik kau beritahu aku cepat!..sebelum benda ni melekat kat dahi kau”.

“Eerr..ya..ya…perempuan tu …eerr bekas tunang bos” Salina tersasul. Aduh! Apa aku cakap ni. Lantaklah…kita tengok ajelah reaksi betina singa ni …desis hati kecil Salina yang sudah gelabah.

“What! Tunang! Kenapa aku tak pernah dengar pun?... Kau jangan buat cerita Sal” ugutnya sambil mengacah – ngacah dengan ‘punchure’ yang masih di tangan.

“Err..betul Cik Mas..betul! tapi… itu dulu, sekarang dah takde apa - apa”.

“Kenapa kau bawak dia ke sini? Kenapa dia nak jumpa Zaqrie lagi?..Aku tak suka ..faham! tak suka” pekik Mastura bagaikan orang hilang akal. Salina sudah tak tentu arah. Bimbang gila Mastura merebak pula kepadanya. Apa aku nak buat ni…

“Apa yang awak tak suka Mas?” soal Zaqrie yang tiba – tiba keluar dari biliknya. Fuh! Salina menarik nafas lega. Kemunculan Zaqrie telah menyelamat keadaan yang huru – hara sebentar tadi.

Kedua mereka tergamam. Saling memandang.

“Apa yang tak suka?”, soalnya lagi. Mastura hanya mengeleng, takut untuk menjawab.

“Sal?”.

“Err..saya okay bos. Okay..takde apa – apa” ujar Salina menahan gugup. Mastura terus terkaku seribu bahasa. Tadi mengaum macam singa kelaparan, sekarang menikus pula. Meluat betul.

“Kalau tak de apa – apa awak boleh pulang sekarang. Tolong hantarkan Adawiya sekali ya..thanks. Hari ini saya bagi awak cuti setengah hari” ujar lelaki itu penuh mesra. Salina tersenyum – senyum kambing. Siapa sangka dia mendapat cuti percuma hari ni. ‘Mood’ baik bos sukar diramal. Bertuah badan…

“Terima kasih ..bos”.

Aku mencuit lengan Salina supaya segera beredar apabila pandangan tajam Mastura seakan memberitahuku bahawa kehadiranku tidak diingini di sini. Sinar matanya penuh api kecemburuan. Dia seolah memusuhiku dari cara dia memandangku seperti aku seteru nombor satunya. Pelik benar…

‘Psst..kau dengan bos macam takde apa - apa berlaku aje’ bisik Salina ke telingaku. Aku tersenyum bangga. Penuh makna yang tersirat.

‘Sudahlah…jom kita pergi. Nanti aku ceritakan’.

Sebaik kaki melangkah meninggalkan pejabat itu, kedengaran nada keras Zaqrie berbicara dengan setiausahanya. Sempat juga aku berpaling melihatnya. Wajah Zaqrie agak tegang. Mengapa ya?...hatiku mula tertanya – tanya. Mengapa Zaqrie begitu marah dengan Mastura. Apakah yang telah dilakukan oleh wanita itu. Riak wajah Zaqrie jelas benar menunjukkan dia berang dengan Mastura. Pasti ada sesuatu…

Argh! Mengapa pula aku harus berfikir pasal lelaki itu. Yang nyata hari ini aku rasa lega. Segala yang ingin aku katakan telah terluah jua, biarpun lelaki itu masih berlagak tenang. Ketenangannya membuatkan aku yang lebih gelisah dan tidak tenteram. Bagaimana dia boleh setenang itu. Sedangkan rasa bersalah itu sepatutnya melingkari jiwanya, menghantui dirinya. Atau sememangnya dia tidak punya perasaan, mati jiwa agaknya tak pun hatinya telah kering dengan kasih - sayang.

Ah! lelaki …semakin aku memikirkannya semakin hatiku tertanya - tanya.

19 comments:

  1. awin...pndeknyaaa...
    tak sbr dah taw!! go go awin...hbiskan cpt...
    tolonggggggggggggggggg la...hehe

    ReplyDelete
  2. cepatla sambung. Dah bertahun saya tunggu tak ending lagi. Makin teruja adala

    ReplyDelete
  3. best...cepat2 sambung yer...x sabar nk baca sambungan dia

    ReplyDelete
  4. sangat teruja nak2 ad mastura uhh :)

    ReplyDelete
  5. awin, agak2 bilalah si zaqrie nak bagi tau hal sebenar kat wiya ye,.. tak sabarnya kak honeyz nak tau kesudahannya..

    ReplyDelete
  6. sambung la cepat.. hehehe xsabar la.... duk tertunggu je ni...

    ReplyDelete
  7. Saya pun sama.Dah lama ikut story ni dkt penulisan2u. Nivel ni mmg best! Congratz to writer

    ReplyDelete
  8. salam...sofi datang bertandang..

    ReplyDelete
  9. salam kembali ...kak sofi..
    sila lah masuk...kalau sudi tegur2 lah ye
    sy masih baru..

    ReplyDelete
  10. awin ble nk smbg skrg da bln 11 nk msk bln 12 ,lm nye awk xsmbg lg sy da xsbr nk bc ksdhn cter ni....grm kt ikrm.jht..............

    ReplyDelete
  11. awin ni cite dh dbukukn ke blm? klu dh terbitn sykt mn yek...nk beli rrr..xsabo nk tau ksdhn citenye...best gilerrr

    ReplyDelete
  12. maaf kpd semua pembaca ...sy menghadapi masalah skg nie...insyaallah sy akn cuba menghabiskan nvl nie....maaf ye!

    ReplyDelete
  13. bila nak smbng ni....dh x sabar nk tau apa yg akn terjadi ni.....cepat la smbng......yer...

    ReplyDelete
  14. lamanyer awinn apa sudah jadi ni...xsabar tunggu update..owhhhh

    ReplyDelete
  15. nak amik sikit intipati boleh?

    follow nie.. www.temetemerity.blogspot.com
    sya dah follow dah

    ReplyDelete
  16. kenapala zaq tuekan..kalo ye dye suka kat wiyah..ptut jangan bg wiyah diperdaya oleh ikram...ish..rasa nak tumbuk je...

    ReplyDelete