Monday, October 4, 2010

Evolusi Rindu_4

BAB 4

Penantian resah mengamit perasaan yang bercampur – baur. Marah, geram, benci semuanya bersimpul satu. Sukar baginya melelapkan mata yang kian letih menahan jaga. Perjanjian yang dibuat siang tadi mengganggu benaknya. Keterlanjurannya mengota janji telah memerangkap dirinya sendiri. Apatah lagi bicaranya yang serba tak kena ketika berdepan dengan Dato Maznah dan si tengku bongkak itu membuatkannya hilang kata – kata . Kenapalah mudah benar mulutnya mempersetujui usul Dato Maznah itu, sedangkan hatinya tak pernah rela. Argh! kusut sungguh bila difikirkan.

Dia bingkas bangun dan melangkah menuju ke dapur. Meneguk segelas air bagi menghilangkan tekaknya yang kering dek terlalu lama termenung dan berfikir masalah yang sedia ada.

“Hoi! menung apa?” sergahan Jannah hampir menyebabkan air yang diteguk Nurul tersembur keluar.

“Gila ke apa? Main – main terjah dari belakang. Nasib tak tersembur air ni tau” Nurul mengumam marah.

“Heee…padan muka. Sejak balik dari rumah dato’ tu, aku tengok kau dah macam orang sasau. Termenung sini ..termenung sana…tu pasal aku sergah kau kuat – kuat sikit biar tersedak…biar terkeluar semua masalah kau yang berserabut tu. Kau ni kenapa? Cuba cerita kat aku apa masalah kau yang sebenarnya, mesti ada apa – apa berlaku kat rumah dato’ tu kan!” Jannah mula menyerkap jarang. Dia merampas gelas dalam pegangan Nurul kemudian meletakkannya ke sinki.

Ditariknya lengan Nurul supaya membontotinya bersama – sama duduk ke sofa tamu. Dan seperti biasa Nurul bagaikan lembu dicucuk hidung akur dengan tindakan pantas Jannah itu. Belumpun sempat Nurul melabuhkan punggungnya, Jannah sudah mula mendesak.

“Hah! cerita cepat” Jannah bagaikan orang hilang sabar. Terlalu teruja riak wajahnya hinggakan Nurul hampir tergelak dengan aksi mata buntang kawannya itu.

“Hisy! Gelojoh betul kau ni”.

“Mestilah wei!....ceritalah cepat, tak sabar aku nak dengar ni”.

“Ye lah ..ye lah..ye lah”. Nurul hampir kalah dengan desakan Jannah. Kalau ikutkan hatinya, ingin saja dia melupakan masalahnya itu kerana dia tahu dia bakal digelakkan oleh Jannah takpun diperbodohkan atas tindakannya yang kurang bijak itu.

“Aku sebenarnya…eerr…sebenarnya…”.

“Sebenarnya apa!!!...” .

“Hei! relax lah….beb”. Nurul sedikit terkejut. Mengusap perlahan dadanya yang bergetar dek tengkingan Jannah sebentar tadi. Dia sedar kawannya itu sememangnya sudah tidak sabar untuk mendengar cerita dari mulutnya. Keterujaan Jannah jelas ketara.

“Alaaa….cepat la cerita Nurul. Kau ni banyak mukadimah lah. ‘Short cut’ aje cerita tu”. Jannah semakin mendesak. Teruja benar dia.

“Okay…okay...kau ingat lagi tak, si tengku yang aku cederakan tempoh hari. Si tengku tu anak Dato’ Maznah tahu tak..” . Nurul memandang wajah Jannah yang pegun bagaikan dipukau. Sekelip mata wajahnya bertukar seperti biasa seolah tiada apa - apa berlaku.

“So?...” suara dan aksi bersahaja Jannah membingungkan Nurul. Tak faham - faham ke dia ni….

“So apa lagi?”

“Ye lah…kalau ya pun si tengku tu anak Dato’ Maznah, so apa kaitannya dengan kau pulak”. Apa punya soalan la ..si Jannah ni. Hampir nak diluku dahi kawannya itu.

“Lembss…betul kau ek. Mestilah aku malu.. rasa bersalah sebab cederakan anak dia. Dato Maznah tu kan baik dengan aku, so bila dia dapat tahu aku penyebabnya…so apa yang kau rasa,…haa.. itu jugak yang aku rasa betul tak” Nurul cuba menyakinkan perasaan Jannah yang agak celaru.

Kawannya yang ‘blurr’ itu mula menampakkan reaksi positif dan mula menganggukkan kepalanya perlahan. Memang lembab betul si Jannah ni tau….sungut Nurul di hati kecilnya.

“Emm…ya tak ya jugak. Kalau aku pun mesti malu gila. Mahu aku cabut lari masa tu jugak”. Jannah meluahkan pandangan peribadinya.

“Tahu pun” Nurul tersenyum menang. Akhirnya Jannah faham jugak keadaannya.

“Habis tu…dato tak marah kau ke? Dia tak buat ‘report’ polis pulak? Si tengku bongkak tu macam mana? Dia tak mengamuk ke? Dia tak balas balik perbuatan kau tu?” tembakkan soalan Jannah yang bertubi – tubi itu membuatkan mulut Nurul terus ternganga.Mak ai..banyak pulak soalannya.

Nurul mengimbau kembali saat – saat dia mempersetujui syarat yang dikenakan oleh Dato Maznah terhadapnya. Mana mungkin dia menunaikan perjanjian sebegitu jika tidak kerana menjaga air muka dato semata - mata . Entahkan waras atau tidak ketika persetujuan itu dilafazkan. Dia sendiri tak perasan. Mungkin perasaan takut dan rasa bersalah mempengaruhi keputusannya ketika itu. Dia mengakui memang dia takut. Takut dengan perbuatannya sendiri.

Habis! Hancur hidup aku …

“Heloo….apa yang habis? apa yang hancur? Aku tengah tunggu cerita kau ni…?” tegur Jannah serentak mematikan lamunan Nurul. Dia tersedar lalu tersengih nipis.

“Aku terpaksa buat perjanjian dengan dato, Jannah” ringkas pengakuan Nurul. Mulut Jannah terlopong. Matanya tidak berkedip . Terkejut barangkali.

“Masa tu aku tak dapat fikirkan apa – apa. Aku takut dan bersalah. Jadi aku terus setuju dengan cadangan dato tu. Kau rasa aku bodoh kan sebab terburu – buru buat keputusan tu” akuinya dengan rasa pasrah dan kecewa.

“Tapi perjanjian apa yang kau buat dengan dato tu” soal Jannah yang mula cemas.

“Aku kena jaga si tengku tu sampai dia pulih dan boleh berjalan”.

Tiba – tiba Jannah tergelak besar. Bergegar tubuhnya mengekek. Hilang akal ke apa si Jannah ni. Gelak – tawanya masih belum reda. Nurul menarik mulut muncung seakan berkecil hati. Dan Jannah semakin geli hati. Giler!

“Asal kau gelak? Kau perli aku kan?” rajuk si Nurul.

“Mana tak geli hati. Mati – mati aku ingat kau kena kahwin dengan si tengku tu, sebab gelabah kau tu mengalahkan orang kena paksa kahwin … rupanya hanya kena jaga sampai sembuh aje. Apalah kau Nurul…buat‘suspen’ aku aje". Jannah mencebik.

“Kahwin?! Giler ke kau. Takkan aku nak setuju pulak. Tak logik la beb. Masalah aku ni lebih dari ‘suspen’tahu tak. Aku nak menempuh muka dia hari – hari, nak jaga karenah dia yang cerewet tu…mati aku. Mesti dia buat hal macam – macam punya, nak balas dendam pada aku..cuba kau fikir, betul tak”.

“Ye tak ye jugak. Inilah peluang si tengku tu ambil kesempatan mengenakan kau. Hisy! Dahsyat Nurul, itu belum lagi konco – konco dia dapat tahu..argh!!! ngerinya” kata – kata Jannah benar – benar merunsingkan Nurul. Nurul semakin mengelabah dan berdebar. Aduhai! Tak boleh tidur lah aku malam ni…cakap Jannah ada betulnya. Kalau konco – konco si tengku tu dapat tahu ..lagi hancur hidup aku nanti. Nurul semakin dihantui rasa seram dan takut yang melampau. Mengigil tubuhnya mengenang nasib yang bakal dihadapinya esok.

“Sudahlah Nurul. Tak usah fikir sangat. Kau doa aje takde apa yang buruk berlaku nanti. 6 bulan aje kan…moga – moga kau selamat, entah – entah si tengku sengal tu boleh jatuh cinta pulak dengan kau ..hee” seloroh Jannah sambil mencuit bahu Nurul. Nurul mencebik dan hampir termuntah dengan lawak bodoh kawannya itu.

“Uweek….mati hidup balik pun aku tak hingin tau” .

“Konon! Jangan cakap besar Nurul…”. Nada Jannah seakan mengancam. Dia bingkas bangun meninggalkan Nurul termangu sendirian. Nurul terus terdiam. Dia hanya mampu memerhatikan langkah Jannah pergi meninggalkannya.

No comments:

Post a Comment