Tuesday, May 11, 2010

Evolusi Rindu_3

BAB 3

Kad ditangan dibaca dua tiga kali. Dia membelek lagi alamat yang tercatat di dalam kad itu. Yakin betul banglo besar bak istana yang terbentang luas di depan mata itu benar – benar pemilik kepada kad tersebut, barulah dia bersenang hati.

Jari runcingnya pantas menekan loceng. Kad pemberian Dato Maznah tempoh hari diselitkan kembali ke dalam saku seluarnya.

Keluar seorang pengawal berbangsa India bersama seekor anjing ‘Rottweiler’ sebesar budak umur 6 tahun..Fuh! besarnya. Gerun juga hatinya memandang rupa binatang yang bengis dengan lidahnya yang terjelir dan jejehan air liur pekat yang mengelikan. Menjarakkan sedikit dirinya dengan anjing itu.

“Cari sapa adik..”

“Err..ini rumah Dato’ Maznah ke”

“Ya, betul”

“Boleh saya jumpa dengan dato’ ”

“Nama sapa?”

“Nurul Lisa Binti Nasaruddin”. Nama penuh diberi..mudah.

“Sekejap tunggu adik?”. Pengawal itu kemudian masuk ke pondok teduhan dan keluar semula. Barangkali membuat panggilan.

“Itu bibik cakap, dato’ sedang mandi tapi belakang adik boleh tunggu itu dalam. Itu belakang jugak bibik panggil adik itu tunggu dato’ turun jugak. Itu belakang jugak...”.

“Ops..stop! stop!”.

Isyarat berhenti diangkat kedua tangannya ke depan.

“Cukup! cukup!. Ayoo..ane punya ‘belakang’ sudah bikin saya punya kapla banyak pusinglah…sudahlah saya cari sendiri nanti” ajukan juihan bibir sambil kepala digelengkan. Walaupun berbelit, namun dia masih dapat menangkap apa maksud yang ingin disampaikan oleh pengawal itu.

Pengawal itu tersengih menyedari kelemahanya. Barisan gigi yang berkarat dan agak kekuningan membuatkan dia loya untuk terus berhadapan dengan lelaki itu.

“Okaylah. Jangan risau ane. Saya pergi dulu aa..” Cepat – cepat dia beredar dari situ. Menunggang laju masuk ke dalam perkarangan halaman yang luas. Skuter diparkir berhampiran dengan garaj kereta milik banglo mewah itu. Mata terbeliak luas melihat kereta – kereta mewah berjenama berbaris tersusun panjang sejajar. Kesemuanya 10 buah. Matanya terpana pada sebuah kereta merah yang berkilat.

Aduhai!...kalau aku dapat sebiji macam ni...sumpah tak cari lain..ketawanya dalam hati. Tangan perlahan mengusap badan kereta ‘Ferrari’ merah menyala bernombor AM 101. Cantik betul nombor dia.

Kaki terus melangkah menyusuri jalan berbatu yang disusun cantik. Dia berdiri megah betul – betul di hadapan pintu besar umpama gerbang masuk ke sebuah istana. Sangat besar dan lebar. Pintu klasik dari kayu nyatoh yang sarat dengan ukiran awan larat buatan tangan menjadi mercu banglo mewah ini.

Belumpun sempat dia menekan loceng, seorang wanita agak muda sudah terpacul di muka pintu. Melihat dari rupa paras dan gaya pemakaian wanita itu, berkemungkinan dia seorang pembantu rumah. Senyuman manis dilemparkan buat si wanita penyambut itu.

“Saya mahu jumpa dato’”

“Kamu Nurul Lisa yang telefon tadi?”

“Iya” ringkas saja jawapannya. Mudah. Tidak perlu dipanjangkan komunikasi yang tiada relevan.

“Masuk dulu ya non. Ibu sedang mandi. Saya udah maklum pada dia tadi. Sila tunggu di sana ya non”. Tangan menunjukkan arah ke satu sudut yang di lengkapi set perabot rotan dengan dikelilingi panorama indah pemandangan taman lanskap buatan.

“Emm..trima kasih ya” dia mengajuk mengikut bahasa wanita itu.

Nurul mengamati suasana damai di ruang khas seperti yang diarahkan. Desiran angin mengalun mesra bersama curahan air terjun yang keluar dari celahan batu - batan. Bagaikan satu melodi menerjah halwa pendengarannya. Jajaran air terjun yang melimpah ke bawah kolam buatan di sepanjang taman digenangi ratusan ikan koi yang sedang asyik berkejaran. Terhibur hatinya seketika. Senyuman puas terukir dibibir.

Keasyikannya memerhatikan ikan yang sedang bermain, tanpa diduga sepasang mata ralit merenung. Dia masih tidak sedar. Khayal dalam dunia imaginasi ciptaan sendiri.

Susuk tubuh yang mengintip ditepuk perlahan oleh sang ibu dari belakang. Tubuh itu terkejut. Kemudian berpaling dan tersengih kecil.

“Emm..apa yang Mike tengok” tegur si ibu.

“Nothing. Apa perempuan tu buat kat sini”. Muncung ditujukan ke arah gadis yang sedang khusyuk mengelamun.

“Oh! Lisa. Why? Mike kenal ke dia”

“Mybe…?”.

“Mybe? Mummy tak faham. Kenapa Mike cakap macam tu?”

“Nantilah... I will ‘story’ you later. Mike masuk bilik dulu”. Si ibu terpinga. Tidak memahami apa maksud anaknya itu. Tanpa berlengah lelaki itu memusing kerusi roda menuju ke bilik bawah yang telah dikhaskan untuknya seminggu yang lalu. Kecederaan dikaki memaksa dia berehat dalam tempoh yang lama sekurang – kurangnya 6 bulan untuk pulih sepenuhnya.

“Hai! Lisa. Lama tunggu” Nurul disapa mesra oleh Dato Maznah. Nurul berpaling dan melirik senyum. Pantas dia menyalam dan mencium tangan wanita anggun itu. Hati Maznah tersentuh. Jarang benar kuncupan itu singgah ke tangannya sepertimana yang dilakukan oleh gadis itu. Amat sopan dan tinggi budi bahasanya.

“Tak lama jugak auntie. Lagipun saya seronok tengok ikan – ikan ini. Permandangan yang cantik, suasana yang nyaman…emm..memang seronoklah duduk kat sini” luah Nurul telus. Sengihnya yang menampakkan lekuk di kedua pipi, menyerlahkan lagi keayuan raut wajah gadis itu.

“Kalau suka …seronok ..tinggal ajelah kat sini. Hari – hari boleh tengok ikan tu” seloroh Maznah.

“Hish! Tak mahu lah saya” Nurul menahan malu dengan keterujaannya tadi.

“Eh! sebelum terlupa auntie. Saya sebenarnya nak pulangkan baki duit tempoh hari. Auntie bagi saya banyak sangat” Nurul menyeluk beg sandangnya dan mengeluarkan beberapa keping wang kertas. Dia mengira satu – persatu wang tersebut dan kemudian menghulurkannya kepada Dato Maznah.

Maznah menyambut tanpa curiga. Dia percaya keluhuran gadis ini. Sukar mencari seseorang yang begitu amanah dan jujur di zaman ini hingga sanggup memulangkan semula baki wang tempoh hari. Sebaliknya gadis ini boleh menghilangkan diri begitu saja.

Nafas lega dilepaskan perlahan. Nurul berasa bebannya telah lenyap sebaik baki wang itu disambut oleh Dato Maznah. Selama beberapa hari, hidupnya dibelenggu resah, dihantui rasa takut dan bimbang. Bimbang dengan wang yang hilang atau tidak sengaja dibelanjakan. Dan paling membimbangkan, ancaman dari konco – konco lelaki bernama tengku itu yang masih berlegar mencarinya di luar sana.

Hampir seminggu juga dia terpaksa bertapa di rumah kerana khuatir keselamatan diri. Cuma hari ini dia memberanikan dirinya untuk keluar setelah dipastikan keadaan benar - benar selamat. Keriangannya untuk keluar bebas pada hari ini digunakan sebaik mungkin. Bebas sepuas – puas hatinya. Menadah muka ke langit seolah telah lama benar dia tidak menatap sinaran cahaya suria yang memancar, merasai bahang siang yang memanah kulit, mendengar hiruk – pikuk kesibukan manusia sambil melihat keindahan alam buatan Illahi.

Nurul tersenyum lagi. Kali ini senyumannya lebih meleret panjang. Entah apalah nasib si tengku tu…tiba – tiba hati berdetik ingin tahu.

“Kenapa senyum sorang – sorang ni” tegur Dato Maznah. Lamunan Nurul terhenti serta – merta.

“Err..tak de apa – apalah auntie”.

“Eh! dalam gambar tu siapa auntie” dia cuba mengubah topik. Pantas kakinya mengorak langkah menuju ke ruang tergantungnya sebuah gambar potret besar yang dilukis tangan. Sungguh halus keseniannya.

“Yang tengah ni auntie, sebelah ni suami auntie Tengku Adam Mahzan, yang kiri anak lelaki sulung auntie, Tengku Adam Mahfuz dan yang kanan anak lelaki bongsu auntie, Tengku Adam Mikail”.

“Oh! masa ni zaman muda – muda lah gitu. Auntie nampak anggun sekali berkebaya nyonya. Klasik betullah gambar ni auntie” pujinya.

Maznah ketawa kecil. Lucu dengan pujian Nurul. Belum pernah orang memujinya cantik berkebaya lama seperti itu. Selalunya puji – pujian hanya untuk pakaian moden yang sarat labuci, mutiara, manik – manik mahupun berlian.

“Pandai betul kamu memuji saya ya”.

“Laa..saya ikhlaslah auntie. Betul…potret ni memang ada klass…nostalgia tau. Berapa umur auntie dan anak – anak masa ni” .

“Emm..kalau tak silap masa ni auntie.. 25 tahun. Anak sulung auntie 8 tahun dan yang bongsu 6 tahun. Orang dulu kahwin usia muda..Lisa . Tak pelik kalau waktu tu auntie masih muda tapi anak dah besar - besar”.

“Ish! apa nak peliknya. Saya pun suka kawin muda jugak…he he he” selorohnya sambil ketawa besar. Amboi! nakalnya aku…gatal sungguh!..desis hati kecil.

Maznah turut ketawa melayani Nurul yang bersahaja. Umpama sahabat yang telah berkenalan lama. Sebetulnya dia senang dengan sikap Nurul. Pasti gadis ini seorang yang amat istimewa. Hati Maznah terpikat dan dia merancang sesuatu. Merancang untuk mengandingkan gadis ini buat anaknya. Status ataupun taraf gadis yang telah mencuri hati keibuannya tidak dipedulikan. Yang penting gadis seistimewa seperti Nurul tidak boleh jatuh ke tangan orang lain.Kiranya, arwah suaminya masih ada, pasti gadis ini juga akan menjadi pilihannya. Maznah tahu apa yang disukai arwah suaminya itu.Gadis ini mesti menjadi milik keluarga Tengku Adam Mahzan. Senyuman nipis terus meniti dibibir wanita itu.

“Dahlah, kita tinggalkan gambar lama ni dulu. Ada banyak lagi dalam album kalau Lisa nak tengok. Jom! kita makan, perut saya dah lapar sangat” pelawa Maznah sambil merangkul pinggang Nurul. Nurul sedikit terkejut tetapi akur melangkah. Mengiringi Dato Maznah menuju ke ruang makan yang amat luas.

“Bik…panggil tuan muda sekali. Mahu makan bersama saya atau tidak” .

“Baik buk”.

************************

Di dalam bilik suasana menjadi semakin membahang. Hati yang panas terpaksa ditahan – tahan. Perasaan geram diluahkan dengan menghempas segala barang di atas meja. Habis pecah dan berselerakkan.

Pintu diketuk dari luar. Bibik menguak sedikit. Tidak semena – mena kepala bibik sipi saja terkena alat kawalan jauh dibaling si tengku baran.

“Aduh! kenapa ni tuan. Habis kepala saya di baling barang segala”. Bibik menguak daun pintu lebih besar.

“Masyaallah! Tuan. Apa sudah jadi?” . Terbeliak biji mata melihat bilik yang bersepah - sepah itu.

“Asal kau masuk bilik aku. Keluar!”

“Maaf tuan. Ibu panggil makan sama. Bibik cuma sampaikan aja. Kenapa tuan mau marah – marah” jawab bibik bersahaja sambil mata menjeling. Meluat barangkali melihat ragam anak tuannya itu.

“Aku tak de selera. Sudah! keluar. Lepas makan nanti kau datang balik kemas bilik aku faham!” arah si tengku tanpa menoleh pembantu rumah yang termangu kehairanan.

Tanpa sedar kekecohan mereka mendapat perhatian si ibu dan tetamu. Kemunculan Dato Maznah dibelakan secara tiba – tiba mengejutkan si bibik yang sedang tercegat di muka pintu.

“Apa hal bising – bising bik” tanya Maznah yang masih tidak perasan keadaan yang berlaku.

Bibik serba – salah. “Err…..tuan…errr”

“Sudah!. Ketepi kamu”. Bibik berundur. Memberi ruang kepada si ibu untuk menjenguk. Terlopong mulut Maznah. Keadaan yang tak ubah seperti di landa tsunami benar – benar memeranjatkannya.

“Ya Allah! Mike, what’s happen to you?”.

Lelaki itu berpaling. Terkejut juga dengan terpaan si ibu dari arah belakangnya.

“Err..mummy…mike…err…” katanya terhenti tatkala melihat wajah gadis yang dibenci sudah terpacul di depannya. Merah padam muka disapa malu. Malu dengan keadaanya yang tidak terurus.

Sementalah itu juga, wajah Nurul turut berubah. Darah panas mula menyerbu muka. Maznah yang perasaan ketika itu memandang antara kedua mereka.

“Mike..do you know Lisa?”

Pertanyaan si ibu tidak disahut. Sebaliknya renungan tajam terus menatap wajah gadis di depannya itu. Nurul sudah tak keruan. Rasa bersalah menyelubungi seluruh jiwanya. Aduh! Mati aku…

“Mike..” .Dia masih membatu. Maznah melepaskan keluhan. Keras kepala anaknya yang satu ini.

“Lisa…kenapa awak terkejut? Awak kenal dengan anak saya ke?” Maznah bertanya pula kepada Nurul yang masih pegun.

“Err…” Nurul keliru. Tidak tahu jawapan apa yang perlu diberikan. Kenalkah atau tidak?. Ternyata insiden ini memberi kejutan hebat kepadanya kerana siapa sangka si tengku bongkak itu adalah anak Dato Maznah. Hilang butir kata – kata. Alih – alih dia cuma mendiamkan diri saja.

“Emm…nampaknya Mike dengan Lisa macam sepakat. Nak rahsiakan hubungan korang berdua ke? Kalau macam tu mummy anggap korang memang sedang bercinta” serkap Maznah. Sengaja menimbulkan isu yang tak masuk akal langsung itu. Memang dia tahu itu adalah mustahil.

“No!..tidak!” kedua mereka menjerit serentak. Maznah tersengih. Benar telahannya.

“Dengan perempuan kampung ni…oh! mummy..please! not my taste. Ini Tengku Adam Mikail, mummy….takkan sesekali ada hubungan dengan perempuan macam ni” sangkal si tengku itu dengan bongkak. Nurul mencebik. Kau ingat ‘taste’ kau tu bagus sangat. Berlagak! Nasib baik cuma kaki yang patah. Kalau hari tu aku baling kena kat muka lagi bagus..sumpah seranah Nurul cuma tersekat dikerongkong, tak mampu terluah dibibir. Dia tidak berani melawan kata – kata si tengku bongkak itu ketika ini apatah lagi berbalas panahan renungan matanya yang semakin berapi.

“Ish! kenapa Mike cakap macam tu? Tak baik, lagipun Lisa kawan mummy so say sorry to her”

“Sorry? No way!” dia merengus geram lalu memusingkan kerusi roda ke arah lain.

Si ibu merapatkan diri cuba memujuk hati panas si anak.

“Kenapa Mike marah sangat ni. Apa yang Lisa dah buat pada Mike”.

“By the way…kalau mummy nak tahu, perempuan inilah yang telah menyebabkan Mike jadi macam ni. Perempuan jahanam inilah membuatkan hidup Mike tak tentu arah ..mummy tahu tak? Mike memang dendam dengan dia ..mummy” luah si tengku tak bertapis. Hati Nurul benar – benar tersinggung. Berdesing telinganya dengan kata – kata itu. Jantung berdegup laju menahan debar bercampur geram.

“Sa…sa…saya sebenarnya tak sengaja auntie. Ma..masa tu …” Nurul cuba membela diri namun rasa gemuruh menyukarkannya untuk bersuara.

Suasana terasa tegang. Si tengku semakin terserlah celuparnya.

“Kau cakap tak sengaja. Kepala hotak kau!. Memang kau sengaja lempar bola tu pada aku kan” tengkingan yang membingitkan telinga.

“Betul!..sumpah auntie”

“Syyy…it’s okay. Biar auntie selesaikan. Lisa tunggu auntie di luar. Bik, bawa Lisa ke ruang tamu. Buatkan minumannya sekali” arah Maznah lalu menutup pintu bilik.

Entah apa yang berlaku nanti. Yang pasti Nurul ingin perkara ini selesai secepat yang mungkin. Pertelingkahan antara dia dengan si tengku bongkak perlu ditamatkan . Mudarat pada dirinya jika permusuhan ini berpanjangan

9 comments:

  1. xsbr nk bca lagi..up date cpt2 ek

    ReplyDelete
  2. BEST.5star.mst awin lambat nak update coz skang ngah nak siapkan ddc.tp kita tetap tunggu karya dr awin.gogogo awin

    ReplyDelete
  3. bestnye..dah lama tunggu sambungan ceta nie.....nak lagiiiiiiiii....

    ReplyDelete
  4. kena hempap dgn bola bowling tu, adussssssssss boleh pth segala tulang yg ada......man mike tak bengang???? apapun, mmg berbaloi apa yg berlaku sbb sikap kurang ajar tu.............
    apapun, akak follow...................

    ReplyDelete
  5. nape xde smbungan...can't wait...

    ReplyDelete