Sunday, July 17, 2011

Diulit DOSA CINTA...33

BAB 33


Inai dijari ditokok – tambah bagi menaikkan lagi seri warna merah. Hampir kematu dudukku kerana letih menunggu seharian sejak dari malam tadi tak sudah – sudah inai dijariku ditepek dan dilukis. Aku tidak dibenarkan bergerak langsung walaupun seinci oleh kak long dan makcikku. Apa saja yang aku inginkan, ada saja anak buah yang datang melayani setiap karenahku. Yang sediakan makan - minum dan ada juga yang setia menjadi tukang garu. Semuanya atas bantuan mereka yang tersangat rajin melayani aku. Bagi mereka, aku ibarat puteri raja yang tidak boleh melakukan sebarang kerja tika ini.

Saranan mereka juga agar aku sentiasa memanjakan diri dengan wangi – wangian, herba – herba, pelbagai mandian dan lain – lainnya sebagai tip persediaan awal menghadapi alam baru di dalam rumahtangga. Banyak betul petua mereka sampaikan tak teringat dibenakku. Ah! rimas sungguh resam sebegini…perlukah semuanya diikuti.

“Sudah ke belum ni” rayuku minta dibebaskan dari belenggu Kak Long dan mak cikku yang ada disitu. Aku sudah tak sanggup menanggungnya.

“Ish! duduk diam – diam, sikit lagi ni” Kak Long bersuara keras.

“Kamu kan Wiya cuba bersabar sikit. Kita nak bagi dia cantik berseri masa nikah nanti bukannya pucat lesi macam mayat hidup pulak” bebel Kak Long sambil menepek lagi inai di jari kakiku.

“Aduh! lenguhlah…kan dah merah jari tu, nak merah macam mana lagi” aduku minta dikasihani lagi.

“Hai! Wiya. Amboi! bakal pengantin ni…sibuknya” wajah ceria Salina sudah terjengul di muka pintu. Aku terlalu teruja dan seronok melihat kehadiran Salina yang tidak disangka – sangka itu.

“Awalnya kau datang Sal, suka aku. Boleh tolong – tolong aku bersiap nanti” riang aku berbicara tanpa mempedulikan Kak Long dan makcikku yang mula mengetap bibir melihat keagresifan gerakku. Mana tidaknya habis hancur inai yang dilekatkan dijari – jemariku.

“Malulah aku kalau datang lambat. Kata ‘member’ takkan datang makan aje. Kau jangan risau, aku akan tolong kau memerangkap jadi pengapit kau yang paling ‘vogue’ di seluruh JB” seloroh Salina mengundang tawa kakak long dan mak cikku yang berada bilikku.

Buat lawak pulak minah ni….

“Pukul berapa kau nikah Wiya” soal Salina lalu mengambil tempat disebelahku. Tangannya turut sama membetulkan inai dijariku.

“Lepas Zohor, dalam pukul 2”.

“Macam mana berdebar tak, nak jadi isteri orang nanti”

“Emm…berdebar giler!”. Kami ketawa serentak.

“Baru padan muka, gatal sangat nak kahwin cepat!”.

Terkedu aku sungguhpun kata – kata Salina itu kedengaran bergurau.

“Ish! jodohlah Sal. Bolehkah aku menidakkannya kalau itu sudah tertulis bahawa aku akan bernikah pada hari ini juga. Aku kena terima walau siapa pun yang ditentukan untuk aku olehNYA sekalipun bukan Ikram” terangku atas apa yang terbuku di dalam hatiku selama ini. Bukan aku teringin sangat berkahwin cepat cuma aku tak mahu menjadi buah mulut orang lagi. Kesian pada emak dan abah. Cerita – cerita tidak sedap didengar tentang aku tidak pernah surut meniti di bibir orang membuatkan orang tuaku terlalu kecewa. Jadi lebih baik aku berkahwin sekaligus memadamkan tohmahan orang terhadap kami sekeluarga.

“Ya..ya…aku faham. Aku minta maaf Wiya. Dahlah, kita jangan cerita benda – benda macam ini lagi. Hari ni kan hari bahagia kau so, aku nak kau ceria dan gembira” Salina melonjak riang bagaikan kanak – kanak dapat gula lolipop.

Kak long dan makcik berangkat pergi meninggalkan kami setelah kerja – kerja berinai selesai. Sementara menunggu ketibaan mak andam, aku dan Salina menghabiskan masa dengan berbual – bual. Banyak cerita yang kami bualkan tetapi cerita lelaki itu lebih menarik minatku walaupun aku cuba memadam kisahnya dari kotak mindaku namun selagi itu hatiku terus bergetar tatkala mendengar namanya disebut. Ah! lelaki itu lagi…

“Dia tahu ke kau nikah hari ini” serkap Salina dengan sengaja menduga perasaan aku.

“Siapa?”

“Eeii…pura – pura pulak”.

“Iyalah…siapa? Aku mana tahu siapa yang kau maksudkan?”

“Bos akulah…Zaqrie”.

“Emm..entah!.Tak tahu agaknya. Aku tak jemput pun” ujarku bersahaja. Tiba – tiba kotak fikiran mengimbau kembali janjiku pada Ikram untuk tidak menjemput Zaqrie mahupun keluarganya. Ikram bimbang menjemput mereka bakal membuatkan keadaan lebih rumit tambah lagi dendam Zaqrie terhadap Ikram masih belum berbalas. Aku turut akui pandangan Ikram itu. Aku akur dengan pendapatnya yang mahukan sebuah majlis yang aman dan sedikit privasi.

“Emm..kesian bos aku. Dato’ dengan datin pun kau tak jemput jugak ke. Mereka kan rakan baik keluarga kau” tanya Salina dengan rasa kehairanan.

“Mungkin tak rasanya, sebab kita orang dah janji dengan Ikram” jawabku sedikit kesal.

“Janji?!”. Salina mengerut kening.

“Ya…janji. Janji untuk mengadakan majlis nikah secara tertutup tanpa menjemput orang ramai. Hanya keluarga terdekat saja”.

“Patutlah masa aku datang tadi tak nampak khemah. Pelamin pun tak ada. Pelik jugak aku, ingatkan salah rumah ke. Kenapa Ikram nak buat majlis macam ni?” soal Salina lagi bingung.

“Privasi. Itu yang dia beritahu pada aku. Ikram mahukan privasi Sal. Kau tahu ajelah sekarang ni hubungan aku dengan Ikram banyak sangat gangguan. Jadi, terpaksalah dia buat majlis nikah ni untuk kalangan saudara rapat aje dulu. Tapi Ikram janji akan mengadakan majlis resepsi lebih meriah selepas semuanya dah okay” terangku panjang lebar. Salina mengangguk faham akan situasi yang aku hadapi. Dia memelukku memberikan sokongannya walau apa jua keputusan yang aku ambil.

“Assalammualaikum…” sapa Kak Zah sebaik melangkah masuk ke dalam bilik.

“Wa’alaikumussalam…wbt” jawab kami serentak. Salina bingkas bangun membantu Kak Zah yang membawa banyak barang. Beg mekap berbentuk kotak diletakkannya di atas meja solek. Baju nikah pula disangkutkan di almari. Pergerakanku masih terbatas kerana keadaan inai yang belum ditanggalkan.

Kak Zah, juru andam yang diupah telah bersedia mengeluarkan peralatan solekan. Pelbagai jenis berus berlainan saiz, span, krim pelembab, bedak padat, pembayang mata yang berwarna – warni, lipstik berjenama dan maskara disusun teratur di atas meja.

“Sudah pukul 10.30, bolehlah kamu bersiap Wiya …bersihkan inai tu, mandi dan tukar baju. Kak Zah nak mulakan ‘make-up’ ni, kang tak sempat pulak” tegur Kak Zah sambil mengarahkan yang lain – lain yang berada di dalam bilikku supaya keluar.

“Mak Su, Hafiz pun kena keluar sekali ke?” adu si kecil Hafiz.

“Ya sayang. Hafiz kan lelaki…orang lelaki tak boleh tengok orang perempuan bersiap tau, tak baik” nasihatku kepada anak buah kesayangan.

“Tapi Hafiz nak tengok Mak Su jadi cantik, takkan tak boleh” renggeknya lagi.

“Tak boleh sayang…Hafiz pergi main dulu kat luar, nanti bila Mak Su dah siap… dah cantik, Mak su panggil Hafiz ya. Bolehlah Hafiz tengok Mak Su, lepas tu kita ambil gambar” ujarku memujuk si kecil yang sudah mengangguk mengerti permintaanku. Dia menjerit riang sambil berlari keluar dari bilikku.

“Yeh! Yeh! Mak Su nak amik gambar…yeh! Yeh! Mak Su nak amik gambar sama Hafiz”.

Aku tersengih melihat keletah anak buahku itu. Sejurus semuanya beredar, Salina pantas membantu mengemas bilikku yang sedikit bersepah. Senang hatiku melihatnya yang ringan tulang. Aku bingkas bangun menuju ke bilik air untuk membersihkan diri.

Usai mandi, aku duduk mengadap meja solek menunggu Kak Zah untuk menata rias wajahku. Bermula sapuan rata bedak asas ke mukaku, jemari Kak Zah pantas melukis pula kening, mengadun pembayang mata dengan warna ‘smokey eye’, menggores celak hitam dan memasang bulu mata agar lebih dramatik dan sensasi. Gerak tangan Kak Zah begitu mahir melukis, mengadun warna serasi dengan kulitku. Akhir sekali, gincu merah jambu samar dioles tipis menambah keserian wajahku yang kini kelihatan sama sekali berbeza. Cermin solek ditatap lama kerana aku seperti tidak mempercayai wajah yang ku renung itu adalah aku.

Salina turut tersenyum dan tidak henti – henti memuji. Wajahku jarang sekali disolek tebal sebegitu malah belum pernah aku rasa. Kebiasaannya solekan tipis menjadi alas pada wajahku.

“Wow! Cantiknya kau Wiya!” puji Salina berkali – kali. Aku tersenyum mekar.

“Muka kau betul – betul berubah Wiya”.

“Terima kasih, Sal”.

“Kak Zah, esok – esok kalau saya nikah, saya nak solek macam ni tau. Saya betul – betul nak tempah Kak Zah nanti” beria – ria Salina berkata sambil menelek lagi solekan diwajahku.

“Kalau macam tu...kahwinlah cepat. Boleh Kak Zah ‘make-up’ kan kamu lebih hebat dari sekarang ni” balas Kak Zah diiringi tawa kecilku.

“Betul cakap Kak Zah tu. Kau kena kahwin cepat Sal” ajukku lagi.

“Amboi! suka dapat kenakan aku kan” jawab Salina dengan bibir menjuih.

“Dah cepat – cepat, Tok Kadi dah sampai tu” kalut Kak Zah memberitahu pantas menghulurkan baju nikah kepadaku. Baju nikah yang ditempah khas untukku begitu indah dan mewah buatannya. Labuci dan manik mutiara sarat melingkari hujung lengan dan baju. Aku menyarungnya dengan berhati – hati.

Selendang yang sedondon disemat kemas dikepala. Kak Zah membetulkan kembali solekan dan menambah sedikit aksesori pada tudungku. Ahli keluarga mula memenuhi ruangan bilik dan pandangan mereka tertumpu ke arahku. Hanya segaris senyuman yang mampu aku lemparkan kepada mereka sekaligus menyembunyikan rasa seganku. Aku sekadar duduk menunggu upacara akad yang akan dilansungkan sebaik pihak pengantin lelaki tiba.

Rasa debar mula berdetik. Setiap saat pada jam dinding dikerling bagi menghitung waktu hidupku yang bakal berubah. Bagaikan tidak percaya apa yang akan aku lalui sekarang ini. Aku bakal menjadi isteri orang, punya keluarga dan akan memiliki zuriat sendiri. Mampukah aku lakukannya sendiri? Pastikah aku dengan pilihan ini? Dapatkah aku membahagiakan Ikram? Bagaimana dengan perasaan aku sendiri? Ah! mengapa begitu banyak pulak persoalan bersarang di kepalaku di saat – saat genting ini.

“Wiya senyum….1..2..3” lensa kamera berkilau dipetik Salina. Aku langsung tidak bersedia. Lamunan tadi benar – benar menganggu emosiku dikala ini.

“Hisy! Masamnya pengantin. Sekali lagilah”ngomel Salina selepas melihat semula gambar yang diambilnya. Dia bersedia untuk memetik lagi. Kali ini aku mengukir senyuman mekar. Kak Long, makcikkku dan anak buah turut berada disisi untuk bergambar. Tidak putus – putus pancaran lensa berkelip. Satu persatu gambar diambil oleh jurugambar tak bertauliah si Salina, yang amat seronok melayani karenah ahli keluargaku. Wajar aku berterima kasih kepadanya atas bantuan dan khidmatnya yang tidak terhitung itu.

Dalam keseronokan dan kegembiraan, hampir tidak disedari masa berlalu dengan pantas. Perasaanku mula merasai sesuatu. Sesuatu yang tidak enak dan resah dalam penantian.

17 comments:

  1. adehhh. come on la zaq! cepat selematkn wiya yg lurus bendul nk mati ni. heeee. takkan bahagia kawen dgn ikram yg penipu besar tu.

    ReplyDelete
  2. haishhh wiya2...apa la ko ni blurrr sgt...kena tipu idup2...cepat2 ler zaqrie n family kantoikan ikram ni..nyampah lar ngan jantan penipu nih..bluweeeekkkk..(muntah ijo nih)

    ReplyDelete
  3. tuh la psl..if ade org prngai mcm wiya neh dh lme aku azan kn telinge die huhu...

    ReplyDelete
  4. HMM kan zaqrie tak dtg kan majlis tu?tp adik pompuan dia yg gedik tu ada join kan? yg jd tunang ikram tu, dtg kan?hehehe rahsia bakal tbongkar lah.

    ReplyDelete
  5. alalla...pendeknya..wawawa.....jangan la kawen ngan ikram 2!!huhu

    ReplyDelete
  6. waaa...lame dh tgu n3...tak nak la wiya ngn ikram!!! zaqrie mane?? huhu...

    ReplyDelete
  7. eeee..tak nakkkkkkk!! benci btol iqram nie...
    yg wiya pun pcya nak mti dkt dia buat apa??
    privacy konon...huh nyampah!!!

    ReplyDelete
  8. harap besar biarlah Wiya tak jadi kawen dgn Ikram.
    Wiya kawenlah dgn si Zaq.

    ReplyDelete
  9. akk, cpt smbg g... tiap2 hr tgu n3 br... lps ni jgn lm sgt nak kuar n3 br... x sbr...nak wiya dgn zaqrie jgk. X nak ikram

    ReplyDelete
  10. cepat la sambunggggggggg... xsabar ni nak baca lg kesinambungan nye... cepat la jgn bg kami tunggu lame2

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. cik writer...bila nak smbg ni, dah lah klimaks ni...x sbr nak tgu ni...wat panjang2 sikit k..heheh..lama dok usha blog ni..nak tgk ada x perkembangan...

    ReplyDelete
  13. aishh,sakit aty btol la ngan ikram ney,zaqrie pon stu,cte jl yg sbenar,,huhhh,emo btol bce dds ney,,awin cpt smbong,plezz,

    ReplyDelete
  14. Awin....nak next n3...x sabar...huhu...panjang 2 yer....alangkah bgs nyer kalau Wiya tau dan mengadu dkt Zaq, buat mereka rapat sebagai kawan...pastu jth cinta....

    ReplyDelete
  15. huhuhu mntakla...pengantin lelaki bertukar,.
    zaqrie....cepat...
    huhuhu..tak sabar nak tau seterusnya uhhu
    :)

    ReplyDelete
  16. geram, sakit hati, menyampah semuanya ada pada watak2 cite ni....
    Wiya yg senang ditipu n ego x bertempat...
    Ikram yg putar alam...
    Zurina yg sombong....
    Zaqrie yg lemah x berani berterus terang....

    Awin.....cepatlah sambung....x sabar nak tunggu next n3...

    ReplyDelete