Sunday, April 25, 2010

Diulit DOSA CINTA...25

BAB 25


Teksi yang aku naiki baru saja melepasi kawasan perumahan elit itu. Jam hampir menunjukan pukul 7.00. Aku sudah terlewat disebabkan karenah Zaqrie. Pasti Ikram marah kerana menunggu lama. Aku resah menanti. Aduh! macam ni…jalan ‘jammed’ pulak.

“Pakcik ..boleh ikut jalan lain tak. Saya nak cepat ni”

“Cik adik, waktu puncak macam ni semua jalan sesak. Semua orang pusu – pusu nak balik kerja. Semua orang nak cepat. Sabar aje cik” jawab pemandu yang sudah berusia itu.

Aku terdiam. Kata – kata pakcik itu ada benarnya. Telefon bimbitku berbunyi. Pasti Ikram!,desis hatiku. Aku lihat di skrin telefon. Tepat telahanku.

Assalammualaikum

Wiya..Ikram ni” kedengaran suara Ikram agak jauh dan kurang jelas seperti berada jauh beribu batu.

Ya..Ikram. Sorry saya lambat” pantas aku menjawab tanpa dipinta.

Wiya…saya tak dapat hantar awak. Ada hal mustahak. Awak ambil teksi ya. Nanti saya call awak balik. Miss you sayang …bye”

Talian terus dimatikan. Aku termangu sambil memandang telefon. Penting sangatkah sampai Ikram tak sempat – menyempat nak bercakap dengan aku. Langsung tiada masa walaupun untuk seminit – dua.

Bila difikir - fikirkan, ada baiknya juga, rasa bersalah aku pada Ikram atas kelewatan ini sekaligus hilang. Aku menarik nafas lega. Nampaknya tak perlu lagi aku tergesa – gesa mengejar masa. Esok pun boleh balik jugak. Lagipun tiket masih belum dibeli. Berehat sehari dua di rumah Salina mungkin tidak menjadi halangan kepadanya.

Aku memandang ke luar cermin tingkap memerhatikan lampu – lampu neon yang menghiasi bangunan – bangunan di sepanjang Jalan Damansara. Deretan kereta beratur dan bersesak untuk memasuki kompleks mewah di situ.

Teksi membelok ke kanan dan berhenti di isyarat merah, tiba – tiba aku terpandang kereta Ikram melintasi di hadapan teksi yang aku naiki. Dia bersama seseorang. Kelihatan Ikram sangat mesra dengan gadis disebelahnya. Aku menoleh hingga keretanya hilang di celah – celah puluhan kereta yang bergerak laju.

Hatiku disapa curiga. Siapa gadis itu? Itukah hal mustahak yang Ikram katakan?. Ingin saja aku mendail nombor Ikram. Tapi untuk apa? Bertanyakan siapa gadis itu atau apakah perkara mustahak yang dia lakukan? Tidakkah itu lebih menunjukkan aku terlalu cemburu dan mengongkong hidupnya. Sewajarnya aku tidak memikirkan sangkaan buruk terhadap Ikram. Tak adil baginya kerana Ikram menerima diriku seadanya tanpa mengungkit sejarah silamku. Ikram amat mempercayaiku, aku juga harus bersikap begitu. Akhirnya, telefon yang aku genggam cuma mampu kutatap.

Aku membersihkan diri sebaik tiba di rumah Salina. Salina masih belum pulang barangkali ‘dating’ agaknya. Selepas bersolat aku baring dikatil bagi merehatkan diriku yang kepenatan. Sehingga kini Ikram masih belum menghubungiku. Akhirnya aku terlena sendiri.

Aku tersentak apabila suara Salina memanggil namaku berkali – kali di luar bilik. Berpisat – pisat aku bangun dan membuka pintu.

“Ada apa Sal” tanyaku sambil mengosok mata. Menahan mata dari silau cahaya lampu kalimantang yang terpancar di atas siling.

“Hisy…awalnya dah tidur. Baru pukul 9.30 mak cik oii”

“Ya ke?” Aku memandang jam di dinding. Emm..betullah. Tapi rasa macam dah lama aje aku tertidur.

“Aku ada beli satay. Jom! Kita makan” Salina menarik tanganku. Mahu tak mahu aku turuti jua pelawaannya.

Aku duduk mengadap meja makan yang terhidang dengan pelbagai juadah yang dibeli oleh Salina. Mak oi banyak giler! macam nak makan sepuluh orang.

“Tapi sebelum tu….” Salina bangun untuk mengambil sesuatu. Aku kerut dahi. Apalagi si Salina ni…

“Taraa….” Sejambak bunga ros merah disuakan ke arahku. Terpinga – pinga aku dengan kejutan Salina.

“Apa ni”

“Tanya pulak apa ni..bungalah”.

Aku menjengkelkan mata. Salina menangkap maksudku.

“Buah hati, pengarang jantung kau yang bagi”

“Siapa?”

“Laa…boleh kau tanya siapa? Ada ramai ke?” Salina menjongket – jongket keningnya. Nak jerat aku dengan soalan tadi. Aku pun satu, tanya soalan macam tu pasti batang hidung sendiri yang terkena balik.

Aku menyambut jambangan bunga ros itu dengan hati yang riang. Mencium haruman bunga ros yang masih segar baunya dan mengasyikkan. Serta – merta perasaan curigaku hilang bersama haruman itu.

“Sukalah tu” Salina mencebik.

“Eeii..jealous. Bila Ikram bagi bunga ni, Sal” tanyaku dengan rasa gembira.

“Petang tadi sebelum balik kerja. Dia ada pesan, suruh aku cakap kat kau yang dia sayang sangat kat kau…pastukan dia cabut macam tu aje. Kelam kelibut macam nampak hantu. Aku ingatkan dia nak ajak kau keluar makan ‘candlelight dinner’ ke, rupanya kau membuta kat dalam bilik”.

Aku ketawa kecil lalu mencebik.

Rungutan Salina aku biarkan berlalu sepi. Aku meletakkan jambangan bunga ke dalam bekas berisi air. Kemudian duduk semula di meja makan dan menjamah hidangan sekadar mengalas perutku yang mula terasa lapar. Dari petang tadi belum diisi apa – apa.

“Emm..tadi ada orang tu sebelum dapat bunga, ajak makan pun susah. Tup – tup bila dah dapat, makan pun dah tak nampak kita. Dahsyat betul penangan bunga ni”. Salina mengelengkan kepalanya. Aku cuma tersengih menayangkan barisan gigiku yang putih tersusun.

Telefon bimbitku bergetar. Satu mesej telah masuk. Aku tersenyum melihat nama pengirimnya, Ikram…seperti yang ku duga dan nantikan.

Assalam’kum ..syg. Dah smpi mana. Sory can’t send u just now…

Aku membalas.

Wassalam.It’s okay. I’m still in KL. Thinkin’ to stay with Salina for 2-3 days.Thanks for the bouquet…

Sepi. Tiada lagi balasan mesej dari Ikram. Aku masih menanti penuh sabar. Hidangan yang ku jamah tidak lagi menyelerakan. Hatiku tak sedap rasa. Tanpa mengharap balasan darinya, jariku pantas menaip.

What happen?...somethin’s wrong…

Sepi. Hatiku jadi lebih tak keruan. Salina sudah mengerling aku berkali – kali. Mungkin pelik dengan tingkah aku yang kelihatan resah.

“Kenapa?” soalnya.

“Nothing” aku pura – pura tiada apa yang berlaku.

“Ya lah tu. Muka kau dah macam ayam hilang anak aje. Tak usahlah nak berdalih. Mesti pasal Ikram ni” teka Salina.

Belum sempat aku membuka mulut, satu mesej masuk lagi. Jariku pantas menekan.

Kenapa awak nak ‘stay’ lagi. Tadi awak kata awak lambat. Why?...

Raut mukaku berubah kelat. Mesej Ikram benar – benar membuatkan aku rasa meluat. Banyak pula soalannya yang perlu aku jawab sedangkan soalan aku hanya dibiar sepi olehnya.

Aku mula protes untuk membiarkan mesej itu tidak berbalas. Sengaja membuatkan Ikram pula resah menunggu.

Telefon bergetar lagi. Satu mesej darinya.

Why? Just tell me…

Aku tersenyum menang. Akhirnya Ikram menagih penjelasan dariku. Dan sebetulnya aku tidak ingin membohonginya. Niatku hanya satu, ingin berlaku jujur dengannya kecuali kisah hitam itu. Aku masih memerlukan kekuatan untuk berterus – terang kepadanya. Biarlah…suatu masa nanti.

Jari runcing mula menekan papan kekunci. Aku tersenyum – senyum semasa menaip. Salina masih kebingungan melihat aksi aku yang kurang waras.

Emm…sory. Saya tak sempat bagi tahu awak, tadi saya singgah ke rumah datin Zainab so terlambat sikit. En Zaqrie demam.

Pantas saja mesej aku dibalas oleh Ikram. Tapi lain benar maksud mesejnya kali ini. Hatiku mula tersentap.

Patutlah…awak nak ‘stay’ lagi. Jangan lupa janji awak pada saya. Don’t see him again. Please …understand me. Gud nite!

Aku bingung. Niatku untuk berlaku jujur kepada Ikam telah disalah-ertikan.
Keriangan yang aku nikmati sebentar tadi hanya sementara cuma. Aku benar – benar ingin menangis. Ikram telah salah menduga. Syak wasangkanya menunjukkan dia masih belum mempercayai aku.

Aku menyalahkan diriku sendiri kerana terlalu berterus terang. Mesej Ikram terhenti disitu juga. Ucapan selamat malam menandakan dia tidak mahu memanjangkan komunikasi ini. Ulu hati rasa pedih dan sakit kerana aku tidak sempat membela diriku. Jelas sekali Ikram tidak mahu mendengar penjelasan dariku.

“Kenapa sedih ni…pasal Ikram lagi” Salina menghulurkan simpatinya. Sekotak tisu disuakan. Aku mengelap airmata yang gugur di pipi.

“Tak tahu lah ..Sal. Ikram marah aku pergi ke rumah datin. Dia tak suka kalau – kalau aku berjumpa dengan Zaqrie”

“Memang patut pun. Kalau aku jadi dia pun, aku tak suka. Zaqrie tu pencabar dia. Manalah tahu kan, kot – kot kalau dah terserempak nanti, jadi gila bayang pulak si Zaqrie tu. Habis diculiknya kau baru tahu. Melepaslah Ikram” kata Salina menakut – nakutkan aku.

“Hish! Tak kan sampai macam tu sekali. Bos kau tu gila ke sampai nak culik – culik orang pulak”

“Huh! Manalah tahu. Dia tu kan gilakan kau. Maknanya dia boleh buat apa saja…haa..jangan tak tahu. Lagipun, kat opis sekarang ni pun, dia dah jadi macam ‘hulk’, marah – marah. Habis semua benda yang dibuat setiausaha baru tu semuanya tak betul. Tapi padan muka dia pun. Ada hati nak tackle bos konon” cerita baru Salina membuatkan aku terkejut.

Pertama kali aku mendengar gosip berkaitan dengan Zaqrie. Dia digoda setiausaha barunya. Menarik!. Aku ingin mengetahui cerita itu lebih lanjut. Masalah aku dengan Ikram ku tolak tepi. Hatiku meronta ingin tahu kisah Zaqrie.

Malam ini, aku mendengar celoteh Salina bercerita tentang Mastura dengan Zaqrie . Kekepohan Salina mencuit hatiku.Gosip panas yang menghiburkan namun jauh disudut hatiku dihimpit rasa cemburu.

Malam yang semakin larut tidak sedikitpun meletihkan mataku. Salina tidak henti – henti bercerita. Mendengar kisah Zaqrie membuatkan aku lebih segar. Baru kini aku sedari, hatiku senang mendengarnya walaupun segunung kebencian aku tanamkan buatnya. Sebanyak itu jugak nama Zaqrie terus terbenam ke lubuk hatiku. Aku tidak membencinya sepertimana bibirku melafazkannya. Itu semua cuma lagakku untuk menutupi keegoan diriku sendiri. Aku akur cinta tidak boleh dicipta dengan sendirinya jika tiada ‘chemistry’ antara kami. Itulah yang cuba aku lakukan. Aku cuba membina cinta untuk Ikram atas keegoanku sendiri.


****************************

Ikram celaru. Fikirannya sarat dengan sangkaan yang bukan - bukan. Dia terlalu bimbang. Bimbang dengan keadaannya yang semakin meruncing. Hubungannya dengan Adawiya pasti terbongkar sekiranya gadis itu masih berada disini. Mesej Adawiya tadi menambahkan lagi kerisauannya. Tidak seharusnya gadis itu menemui datin Zainab. Adawiya tidak perlu ada hubungan dengan keluarga mereka. Mengapa sukar benar untuk gadis itu memahami kehendaknya. Kehendaknya yang satu itu saja gagal dipatuhi Adawiya. Ikram semakin gusar. Adawiya perlu dibawa jauh fikirnya.

Mata sukar dilelap. Tangan yang melingkari pinggangnya dileraikan. Ikram bingkas bangun dari pembaringan menuju ke balkoni sambil menyalakan sebatang rokok. Nyalaan pada rokok disedut bertubi – tubi. Asap putih berkepul melepasi ruang mulutnya. Angin yang menderu dari atas apartment mewah itu mendinginkan kulitnya. Dia memeluk tubuh menahan kesejukan. Menyedut lagi asap yang hampir ke penghujungnya.

“Kenapa tak tidur lagi? Apa yang you fikirkan Am” sapa Zurina sambil merangkul pingang Ikram dari belakang. Ikram sedikit terkejut.

“Err.. takde apa – apalah. You pulak kenapa tak tidur lagi” Ikram berdalih.

“Macam mana I nak tidur. Asap rokok you tu menganggu” Zurina menjawab manja.

“Oh! ya ke. Sorry..” Ikram segera membuang sisa putung rokok ke bawah.

“Kenapa dengan you Am? Lain macam aje malam ni. Tadi pun kita tak sehangat seperti selalu. You ada masalah ke”.

Ikram mengeleng. Rangkulan Zurina semakin erat menahan gigitan dingin malam yang semakin mencengkam.

“Tadi you bermain mesej dengan siapa?” .

“Mana ada sayang..satu hari ‘handphone’ I tak berbunyi. I dah offkan. You mimpi agaknya”.

Zurina curiga. Melepaskan rangkulannya.

“Am..you jangan ingat I tak dengar. Jangan ingat I tak tahu. Walaupun you ‘silent’kan telefon you tapi I tahu you sedang bermain sms dengan seseorang” serkap Zurina.

“Maknanya you intip I selama ini. I benci orang tak jujur” Ikram mula bersuara keras. Pantang sekali dirinya diintip secara sembunyi. Melanggar hak peribadinya bererti perbuatan itu tidak amanah.

“ Sumpah I tak pernah intip you, tapi naluri I berkata begitu. I terlalu curiga Am. I takut kehilangan you lagi” rayu Zurina yang mula mengalah dengan nada keras Ikram. Mengenepikan seketika syak wasangkanya demi hubungan mereka. Zurina tidak mahu pisang berbuah dua kali. Cukup padanya perhubungan mereka terputus dulu, kini dia cuba berkelakuan sebaik mungkin untuk memenangi hati Ikram agar dia tidak mengesyaki apa – apa. Dalam diam, Zurina tetap ragu dan akan mencari bukti bagi mengukuhkan andaiannya dan cakap – cakap orang yang kurang enak didengar mengenai Ikram.

“Emm..sudahlah tu. You tu risau yang bukan – bukan. Walau apa pun terjadi I tetap sayangkan you. Kita tetap akan berkahwin” pujuk Ikram. Zurina tersenyum manja. Kali ini Ikram terus terikat dengan Zurina. Keadaan memaksanya berbuat demikian. Niatnya untuk memutuskan hubungan mereka terbatal begitu saja. Baru petang tadi, doktor telah mengesahkan Zurina mengandung 3 minggu. Ikram bagaikan terpukul dengan kenyataan itu. Tergamam seketika tanpa dapat berfikir apa - apa.

Ikram menarik lengan Zurina dan merebahkan tubuh itu ke katil. Membiarkan Zurina lena di dalam pelukkannya seketika. Kemudian dia beralih dan berbaring dengan beralaskan kedua lengannya dikepala.

Matanya merenung siling sambil berfikir lagi. Wajah Zurina dan Adawiya silih berganti. Dia membuat perbandingan antara kedua mereka. Zurina yang terlalu cemburu, kuat merajuk dan tidak jujur dalam perhubungan. Adawiya pula, gadis itu terlalu lurus, naïf dan berhati lembut. Yang penting Adawiya adalah satu amanah. Amanah yang perlu dilunaskan demi Marini. Itu janjinya. Argh!..kusutnya fikiran.

Akhirnya akal Ikram membuahkan sesuatu. Dia tersengih sendiri. Sesuatu yang dapat menguntungkannya dan kedua – dua mereka tidak terlepas dari genggaman.

18 comments:

  1. hate ikram sangat2...
    argggghhhhh...
    geramnyaaaaaaa...

    sian wiya..
    zaq,tanak tackle wiya balik kee??
    jgn biarkan wiya jatuh ke tgn si jahanam tuh..
    please...

    sape marini??

    ReplyDelete
  2. MARINI ~ kawan ADAWIYA sendiri,biarlah wiya balik kat Zaq ;)

    ReplyDelete
  3. ish teruk la ikram tu.. xsuke3... wiya cepat la dpt tau sape sbrnnye si ikram tu...

    ReplyDelete
  4. huh!!! dasar lelaki tak guna...
    benci3!!!
    cpt la Ikram 2 terkantoi!!!
    tak suka btul ngn org bmuka2 nie...

    ReplyDelete
  5. eeee tak sukanya ikram tu!!! sambung lagi ye.

    ReplyDelete
  6. hmm..bestnye cite ni.
    mcm kisah cinta sy plak.. hahaha...
    penulis...cpt2 sambungg!!

    ReplyDelete
  7. x suke..x suke ikram..
    benci sgt2 dgn laki yg mcm ni..
    tamak, dua2 dia nak..
    hai..bilala wiya nk tau hal sbenrnye ni..
    si zaq tu pun lembab..
    dah tau ikram tu tng adik dia nape x terus trg je dgn wiya..
    ishh..citer ni buat aku emo tulla..
    but its good, to prove that u r gd writer AWIN..

    ReplyDelete
  8. hushhh, geramnyer tgk Ikram ni, tamak betul

    ReplyDelete
  9. ish...melampau betullah ikram ni!!! please................nak zaq dgn wiya!!!!!!!

    ReplyDelete
  10. bengong punya ikram..huh...siut btul la...
    plez la ikram kantoi ngn si wiya tu...
    zaq plak..buat la something plez....
    nak lagi2...

    ReplyDelete
  11. aii dah bg si zaruina tu 3 weeks xkan nak bg kat wiya plak...eeeeee ikram..kalo ada dpn aku mkhluk tu aku gigit2,,,

    ReplyDelete
  12. saya rasa mesti ikram nak kawin dua dgn zurina dan adawiya. cepatla zaq tackle blik wiya

    ReplyDelete
  13. Geramnya dengan Ikram ...
    Cepat-cepatlah Wiya tahu perangai jahat Ikram ni..
    Zaq ni sudah-sudahlah kecewa. Cepatlah rebut Wiya balik...
    Tulah hari tu cakap main sedap mulut je..
    Kan sendiri kecewaaa..

    ReplyDelete
  14. cepat la sambung.. xsabar ni.. tiap2 ari ni tggu.. kot2 ade episode baru...

    ReplyDelete
  15. x sabar nk bca n3 bru... hehehhe tumbs up 2 writer

    ReplyDelete
  16. cepat la sambung.. xsabar nak tau ape yg terjadi seterusnye...

    ReplyDelete
  17. jahat lah ikram nie...mai sini i tambahkan lagi penumbuk sulung i nie...geramnyeeeeeee

    ReplyDelete
  18. huh? marini tu kan kwn adawiya dulu? hmm, ape kaitannye eh? wow, menarik!eee, ikram x spttnye dpt pmpn baek sprti wiya la!

    ReplyDelete