Thursday, April 15, 2010

Diulit DOSA CINTA...23

BAB 23

Restoran di tepi pantai Lido terasa nyaman ditiup bayu laut. Angin sepoi – sepoi bahasa menyapa – nyapa ke muka. Sentuhan angin yang dingin menyejukkan tubuhku. Aku membetulkan tudungku yang sedikit terusik oleh sang bayu. Ikram hanya memerhatikan gerak-lakuku dengan lirikan senyum.

“Kenapa pandang macam tu?”.

“Awak terlalu cantik Wiya. Bertambah ayu dengan bertudung. Bertuah saya”

Aku menunduk malu. Pujian Ikram menambahkan lagi rona merah dipipiku yang sudahpun tersedia merah dengan ‘blusher’ nipisku.

“Dahlah…jangan pandang – pandang lagi. Tak selesalah ..wak” aku mengerling ke arahnya.

Ikram ketawa kecil. “ Kalau boleh saya nak pandang awak aje… selama – lamanya, tak nak pandang lain dah” gurau Ikram dengan matanya masih terus menatap wajahku.

Mungkin Ikram terpegun melihat perubahan diriku. Aku mula bertudung apabila statusku berubah menjadi tunangannya. Aku ingin penampilanku lebih muslimah. Imej baru ini bakal membawa nama dan maruahku mahupun maruah Ikram. Aku perlu memelihara dan menjaga nama baiknya dan keluarga.

“Awak ambil cuti lama ke?” soalku untuk mengalih topik perbualan.

“Esok saya balik KL. Kenapa?”

“Err…takde apa – apa. Awak….” Kata – kataku terhenti disitu. Memberi laluan kepada pelayan untuk menghidangkan menu yang ditempah tadi.

“Emm…sayang nak kata apa tadi” Ikram mengulangi soalanku.

“Saya ingat saya nak kerja. Bosan duduk rumah tak buat apa – apa. Apa pendapat awak”.

Wajah Ikram bertukar serius tapi masih tampak tenang. Matanya merenung dalam anak mataku. Kemudian renungannya beralih ke jari – jemariku yang bermain – main dengan sudu dan garfu di atas meja.

“Eh! kenapa dengan jari awak Wiya” Ikram mencapai tanganku, kemudian membelek jariku yang melecet teruk. Luka dan sedikit lebam. Cepat – cepat ku tarik kembali tanganku.

“Err..takde apa – apa lah wak. Sikit aje ni. Jari saya tersepit laci meja” aku berbohong. Gusar juga jika Ikram mengetahui aku masih memakai cincin pemberian Datin Zainab. Puas aku menariknya keluar semalam. Begitu sukar seolah – olah cincin itu mahu melekat terus dijariku.

“Sikit awak cakap. Teruk jugak lebamnya saya tengok. Tapi kesan lukanya macam bukan tersepit laci aje” Ikram kelihatan curiga.

“Ala…sikit aje ni. Saya dah bubuh ubat. Esok lusa baik la dia” jawabku. Nada suara sengaja aku keraskan agar Ikram tidak terlalu risau melihat keadaanku.

“Emm..kalau dah macam tu kata awak. Lain kali hati – hati ya sayang” Ikram beralah tatkala melihat wajahku sudah ditarik masam.

Fuh! Lega…kalau dia tanya lagi mesti kantoi aku. Aku tak mahu dia tahu dan berprasangka buruk nanti.

“Awak…macam mana permintaan saya tadi tu” soalku kembali sekaligus topik perbualan bertukar isunya.

“Yang mana satu” Ikram pura – pura tak mengerti. Sebetulnya, dia tidak mahu Adawiya bekerja. Dia punya sebab tertentu. Adawiya akan lebih terdedah dengan pergaulan yang boleh menjurus kepada peluang untuk rahsianya terbongkar.

“Eeii…teruk betul awak ni. Kalau awak tak bagi …takpe lah” aku buat – buat rajuk. Mulut kumuncungkan sedepa.

Ikram merengus kecil. Menghembuskan nafas perlahan - lahan. Terpaksa beralah.

“Yelah..yelah..suka hati awak. Tapi ingat….cari kerja kat sini aje. KL tu dah penuh sesak...tak sesuai buat awak. Lagipun saya sayangkan awak Wiya. Saya tak nak awak dirampas semula oleh lelaki tu. Faham – faham aje lah maksud saya tu”bebel Ikram seakan mengalah dengan rajukku. Terlalu berterus – terang. Tergamam aku dengan kata – katanya.

Dia tidak mahu aku dirampas oleh lelaki itu. Siapa? Zaqrie?...aku tersenyum dalam hati. Takut rupanya…

Selesai makan malam, Ikram menghantar aku pulang. Jauh juga perjalanan, hampir satu jam untuk sampai ke Kulai Jaya. Aku tertidur disepanjang perjalanan itu.

Setiba dirumahku, Ikram menghulurkan sebuah beg kertas berjenama sebelum beredar.

Beg kertas itu dibuka dan aku mengeluarkan sesuatu di dalamnya. Sepasang kain berwarna merah jambu lembut yang sungguh cantik. Aku suka dengan pilihannya.

Aku merebahkan diri ke atas tilam empuk dengan tubuhku disaluti kain pemberian Ikram. Memandang siling dan tersenyum - senyum sendiri. Terngiang – ngiang ditelingaku kata – kata Ikram sebentar tadi.

Ikram takut aku dirampas oleh Zaqrie. Betulkah?..senyumanku semakin lebar. Ah! alangkah bahagianya jika itu benar – benar berlaku. Aduh! Apa aku merepek ni. Apakah aku mengharapkannya berlaku? Tak pasti….

Akhirnya…aku terlelap. Lena dalam mimpi indahku.


***************

“Salina!!!” jeritan singa betina mengaum sekali lagi.

Salina pura – pura tidak mendengarnya. Dia tahu mesti singa betina tu akan memerintahnya lagi. Salina muak dan jelik dengan perangainya yang semakin menjadi – jadi.

Huh!...berlagak macam bos pulak padahal kau tu setiausaha aje memerangkap HR. Itupun kalau tak kerana aku yang buat semua kerja tu, alamatnya hancurlah ofis ni…Salina merungut – rungut dalam hati.

“Hoi! kau pekak ke, aku panggil pun tak dengar” Jerit Mastura sambil menghempas fail ke atas mejaku.

Eeeii..melampaunya betina ni…takpe Salina… sabar..sabar…

“Maaf Cik Mastura, semasa nama saya dipanggil tadi saya sedang menjawab panggilan telefon. Maka saya tidak dapat menyahut panggilan cik itu. Maka maafkanlah saya ye” jawab Salina dengan nada yang teramat sopan di alam maya. Sengaja. Dia ingin memerli Cik Singa Betina yang sudah melampaui batasan itu.

Semakin hari semakin meluat sikapnya. Hanya dalam masa seminggu saja Mastura telah dapat menakluki kakitangan di syarikat ini. Mengeluarkan arahan kepada kakitangan bawahan tanpa kelulusan dan bertindak mengikut emosinya sesuka hati. Dia merasakan dia punya kuasa mutlak di syarikat ini. Perasan!

“Banyak alasan. I want this report to be done. Now! “ jeritnya lagi.

Eeiii..naik pekak telinga aku, bentak Salina dalam hati.

“Ikram mana?” soal Mastura sambil pandangan melilau ke arah bilik Ikram yang masih gelap.

Salina menjongket bahu. Kakitangan yang lain saling pandang – memandang. Kelewatan Ikram menjadi tanda tanya.

“Sudah! Yang lain buat kerja. Jangan nak menyibuk hal orang. Salina bagi tahu aku kalau Ikram dah sampai. Suruh dia jumpa aku, faham!” arahan betina singa yang tak boleh dibantah sama sekali. Akibatnya nahas.

“Hah! apa lagi tercegat.Terhegeh – hegeh. Cepat! Kejap lagi Tuan Zaqrie ada meeting dengan client” perli Mastura lalu beredar dari situ. Salina mengajuk gaya lenggang – lengguk Mastura dari belakang. Kakitangan yang menikus tadi mula tersengih – sengih melihat aksi Salina. Mereka hanya berani ketawa setelah kelibat Mastura hilang dipandangan.

“Ceh! Ingat aku takut ke. Baru jadi ‘secretary’ dah nak berlagak. Kalau kau nak cepat buat lah sendiri. Aku bukan kuli batak kau” laung Salina tak berapa jelas. Takut jugak kalau didengari si singa betina tu. Bukannya takut apa. Kalau dibuangnya kerja nanti nak makan apa pulak. Salina segera mencapai fail tersebut.

Tangan pantas menaip.

“Kesian kau Sal” terpacul Hamidi dibelakangnya dengan senyum sumbing.

“Aaa..kalau kesian tolong aku photostat benda ini” Salina menghulurkan beberapa helai kertas kepada Hamidi.

“Baaiiikk….puan” Salina bagaikan nak tergelak. Aksi Hamidi memberi tabik kepadanya amat melucukan.

“Pssttt….Salina. Bos besar dengan bos muda dah naik” Satu lagi tukang ‘info’ kat ofis ni. Kalau pasal bos datang atau tidak, mesti dia orang pertama yang dapat tahu dulu.

Bertungkus lumus Salina menyiapkan laporannya itu. Bimbang juga kalau – kalau laporan itu tidak dapat disiapkan, pasti bos mudanya akan naik angin. Seingat Salina setelah ketiadaan Adawiya di pejabat ini, angin bos mudanya itu selalu tak betul. Muka pulak kurang manis sejak akhir – akhir ini...serius sepanjang masa. Lepas tu, tak pernah nak duduk lama kat pejabat ini. Sukar betul dijangka ‘mood’nya yang macam bom jangka. Boleh meletus bila – bila masa.

“Morning dato’ …En Zaqrie” Mastura menyambut mereka dengan senyuman manis. Matanya terus menatap wajah Zaqrie tanpa segan silu.

Mastura membuka pintu untuk kedua bosnya itu. Dia sanggup menghambakan diriya semata – mata untuk mendekati Zaqrie. Walaupun jawatan yang ditawarkan tidak seberapa, namun dia rela. Jawatan yang lebih tinggi bukan lagi menjadi impiannya. Kini impiannya hanya satu…untuk memiliki Zaqrie. Kalau dulu dia tewas tapi sekarang tidak. Dia punya agenda yang telah dirancang rapi.

“Mas …make me one cup of coffee please!” pinta Dato Zaid sebelum memasuki biliknya.

“Baik dato’…err…En Zaqrie?”

“No ..thanks” Zaqrie berlalu pergi dan menghempas pintu bilik pejabatnya.

Huh!...masih berlagak kau ya. Mastura geram. Genggaman pen ditangannya hampir patah kerana kegeraman dengan sikap Zaqrie yang dingin terhadapnya.

Sabar Mas..hari kau akan tiba. Mastura menyakinkan dirinya sendiri.

“Mas…Mastura!” . Dia berpaling. Terkejut sambil mengurut dada.

Zaqrie yang muncul tiba – tiba dari arah belakangnya.

“Awak bebel apa tadi”

“Errr….tak ada apa – apa abang Rimie” Mastura gugup kerana masih terkejut.

Wajah Zaqrie bertukar serius. “So many times I told you, don’t call me that name okay. This is office not your home”.

“Oh! I’m sorry …En Zaqrie”

“Don’t do it again” Zaqrie memberi amaran. Pantang namanya dipanggil begitu lebih – lebih lagi di pejabat ini. Tidak professional langsung. Terkulat – kulat muka Mastura memandang wajah Zaqrie yang bengis.

Tapi kesian jugak aku tengok muka dia ni….hatinya berkata.

Zaqrie berlalu menuju ke bilik papanya. Langkahnya terhenti seketika dan dia berpaling semula memanggil setiausaha barunya itu.

“Err..Mas tolong batalkan meeting I pagi ni dan esok sekali. I got urgent things to do tomorrow”. Sengaja memberi alasan.

“Baik En Zaqrie” .

Daun pintu dikuak dan Zaqrie hilang dipandangan.

Mastura tertanya – tanya. Apa yang ‘urgent’nya? Dia kembali membuka diarinya untuk memeriksa catatan jadual harian Zaqrie.

Emm…esok..esok…takde apa – apa pun. Hairan?. Aku mesti siasat kemana dia pergi…Mastura tersenyum sinis.

8 comments:

  1. hohooho....
    geram lak ngn ikram ni....
    smpai bila dia nak menipu ni....
    wiya ni pun satu....
    hrp2 smuanya trbngkar ngn cpt...
    x ada mod dah nak bca next n3...

    ReplyDelete
  2. Ikram dah taw ke Wiya pernah terlanjur??
    klu dia taw mcm mana la jdnya???

    ReplyDelete
  3. yes...ada entry baru..
    alahai Zakry.. apasal tension sangat
    relekslah awak yg buat decision tu kan ????
    Sian Wiya...
    Hope that Wiya won't falls for the lelaki yg lagi sorang tu....

    ReplyDelete
  4. nak wiya ngn zaqrie kembali...
    uhhuuhh...
    knpa makin ramai pengacau dalam hubung mereka ni huhuhu...
    nak zaq kembali ngn wiya plz....
    :)

    ReplyDelete
  5. masih belum terlambat lagi untuk zaqrie "go-go" dapatkan wiya!!!!

    ReplyDelete
  6. bestnyer...tak sabar nk tunggu next episode...cepat update kak yer...

    ReplyDelete
  7. x suke Mastura..sibuk jer nk tau hal org..
    bila wiya n zaqrie nk jumpa balik ni..
    jenuh dah tuggu ni ,...

    ReplyDelete
  8. tak sabarr nakk tgu nextt episode!!bestt woo(~v).

    ReplyDelete