Wednesday, April 7, 2010

Diulit DOSA CINTA...22

BAB 22

Ikram memilih sepasang kain ‘siffon’ berwarna merah jambu lembut bermotifkan bunga – bungaan kecil. Sesuai buat Adawiya pada firasatnya. Dia tersenyum sendiri sambil meminta jurujual itu memotong kain tersebut untuknya.

“You beli kain ni untuk I ke, Am. I tak suka lah ‘colour’ nya lembut sangat. Apa kata yang ini” pinta Zurina tanpa sedar kain itu bukan untuknya. Dia menunjukkan sepasang kain berwarna hijau terang bermotifkan dedaun yang disukainya.

“Kalau you suka ambillah tapi yang ini bukan untuk you” jawab Ikram selamba.

“Bukan untuk I, habis tu untuk siapa?” Zurina mula berangin.

“Err..untuk adik I” bohong Ikram. Zurina terdiam. Anginnya sedikit mengendur.

“I ingatkan untuk siapa tadi. Risau I tau. You pun satu, kenapa tak cakap nak belikan untuk Marini. I boleh pilihkan. Lagipun I tahu citarasa adik ipar I tu”. Tanpa dipinta, Zurina mula memilih beberapa corak kain yang sesuai buat Marini.

“Kalau you nak pilih..pilihlah tapi cepat sikit. I nak gerak awal malam ni. Lewat sangat nanti takut I mengantuk pulak” arah Ikram setelah membuat bayaran untuk kain tersebut.

“I tunggu you kat luar”.

Ikram berlalu pergi meninggalkan Zurina tanpa dapat berkata apa – apa. Zurina merengus geram. Salahkah jika dia ingin Ikram menemani dirinya sebelum berangkat. Salahkah juga jika dia ingin menghabiskan masanya dengan Ikram untuk malam ini saja. Atau salahkah juga jika dia ingin bermanja dengan Ikram dalam waktu yang singkat ini.

Zurina hampa. Hampa dengan sikap Ikram yang langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi. Tiada kemesraan. Tiada jua gurauan seperti sebelumnya. Antara mereka seakan ada jurang. Jurang yang bisa memisahkan hubungan cinta mereka.

Pelik!. Fikirannya mula diracuni berbagai syak wasangka. Kenapa Ikram perlu tergesa – gesa pulang ke kampung. Siapakah yang menantinya di sana. Dia seolah – olah tidak sabar untuk menemui seseorang.

Ringan mulut ingin bertanya, namun akalnya menegah. Dia perlu bersabar. Mungkin Ikram ‘stress’. Tertekan dengan majlis perkahwinan mereka yang bakal menjelang tiba. Zurina terpaksa menyejukkan hatinya sendiri.

Setelah membuat bayaran, Zurina keluar mencari Ikram. Kelihatan Ikram sedang bercakap – cakap menerusi telefon bimbitnya, kemudian panggilan itu segera dimatikan apabila Zurina muncul dihadapannya secara tiba – tiba.

“You call sapa tadi tu” soal Zurina dengan dahi yang berkerut.

“Err… Marini. I cakap you belikan dia kain. Dia suka sangat. Tak sabar nak tengok kain tu. Dia nak pakai masa ‘wedding’ kita nanti” jawab Ikram dengan nada sedikit gementar. Bimbang sekiranya Zurina mendengari perbualannya sebentar tadi.

“Oh! Ya ke?. I dah agak dah, mesti dia suka apa yang I beli untuk dia. Bukan macam you, pilih warna pucat aje. Tak sesuai untuk adik you tu”

“Yelah. You aje yang pandai pilih…bijak membeli” Ikram pura – pura merajuk. Sedangkan dia berasa amat lega kerana Zurina tidak mengesyaki apa – apa darinya.

“Emm..tahu pun you. I memang pandai” akui Zurina dengan jelingan manja.

“Nah! Ini ada dua pasang kain, I belikan untuk adik you tu. Make sure dia buat fesyen paling ‘glamour’ untuk ‘wedding’ kita nanti. Ingat tu” Zurina memberi amaran sambil menyerahkan bungkusan kain kepada Ikram.

“Okay…you jangan risau. Jomlah…dah lewat sangat ni. Nanti I penat pulak nak ‘drive’.”

“You ni tak sabar betul. Ada sesiapa ke yang you nak kejar kat kampung tu” duga Zurina dalam ragu.

“Eh! ke situ pulak. I kejar masa...sayang” rayu Ikram sambil mencuit dagu Zurina. Dia melirik senyum. Pujukan Ikram menyejukkan hatinya kala ini.

Senyuman Zurina menandakan Ikram berada di situasi selamat. Malam ini dia perlu berangkat segera kerana majlis pertunangannya akan diadakan esok sebelum Zohor. Ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan sebelum majlis itu bermula. Kelancaran majlis pertunangan itu amat dititikberatkan olehnya. Inilah saat yang ditunggu – tunggu oleh Ikram sejak bertemu dengan gadis itu beberapa tahun yang lalu dan Ikram tidak mahu merosakkannya dengan perkara yang remeh.

Setibanya di banglo mewah itu, sebelum melangkah keluar Zurina menguncup tangan Ikram dan membisikkan sesuatu kepada buah hatinya itu. Ikram tersenyum.

“Luv you too” ucap Ikram penuh romantis. Zurina tersenyum riang mendengar ungkapan itu.

“Okay…drive carefully sayang. Don’t forget to call me bila dah sampai nanti”

“Okay” jawab Ikram ringkas. Dia segera menekan pedal dan memecut laju menuju ke lebuhraya.

Hatinya tak sabar – sabar untuk menemui cintanya. Dalam masa yang sama dia tetap memikirkan bagaimana cara untuk memberitahu Zurina bahawa cintanya sudah pudar buat gadis itu. Hubungan mereka perlu diakhiri.

Argh! biarkan sementara waktu. Selagi Adawiya di sana Zurina kat sini, rahsia ini tidak akan terbongkar….bicara hati kecil Ikram sambil tersengih sumbing.

***********************************

Kemeriahan majlis pertunangan berjalan lancar walaupun disambut dengan sederhana. Gelak ketawa dan keriuhan sanak saudara yang bertandang mengundang pelbagai cerita dan kisah antara mereka yang jarang berjumpa. Inilah masa yang dapat mereka luahkan bersama.

Ibu, kakak , abang termasuk anak buahku Hafiz turut menceriakan majlis pertunanganku ini. Cuma abah kelihatan agak sugul. Sememangnya dari mula lagi abah kurang bersejutu dengan keputusanku ini. Agak drastik dan mengejutkan.

Aku tidak punya pilihan pada masa itu selain menerima Ikram. Di saat aku berduka dia hadir menghulurkan kasihnya yang ku anggap terlalu tulus dan ikhlas. Tidak sedikitpun dia memandang serong terhadapku atas kejadian malang itu malah dia tidak pernah mengungkit kisah itu hingga ke hari ini.

Ikram terlalu ‘gentlemen’ pada hematku. Tidak seperti Zaqrie. Lelaki itu ku anggap seorang yang pengecut. Aduh! mengapa fikiranku masih tak henti – henti memikirkannya.

“Amboi!..cantiknya adik kakak ni”. Adamina muncul di muka pintu dan menghadiahkan sebuah senyuman yang cukup manis . Aku membalas senyuman itu.

“Terima kasih ..long”. Kuncupan sayang buatku dikedua belah pipi.

“Macam mana perasaan adik sekarang?”

“Okay..”

“Aik! Okay aje…bukan sepatutnya gembira..suka atau seronok ke?”. Adamina mengerut kening. Salina ketawa kecil dibelakangku. Aku menguisnya dengan siku.

“Along ni…saja tau. Nak mengenakan orang la tu” aku buat – buat rajuk. Adamina pantas ketawa sambil memeluk bahuku.

“Eeiii…teruk betul adik ni, sensitif sangat. Takkan sekarang ni dah tak boleh gurau kot” seloroh Adamina untuk menyakatku lagi. Sebetulnya aku terhibur dengan gelagatnya. Sentiasa menyuntik kata – kata semangat kepadaku dan menyokong setiap keputusan yang ku buat. Tanpanya pasti aku sudah tersungkur.

“Eh! kejap long. Ada mesej masuklah. Sal, tolong ambilkan ‘handphone’ aku tu” pintaku sebaik saja lagu ‘please forgive me’ nyanyian Bryan Adam berkemundang di telefon bimbit. Aku sukakannya. Lagu itu besar pengertianya buat diriku. Sengaja aku memuat turunkan lagu itu.

Aku menekan butang mesej. Terpaku seketika. Zaqrie?…bisik hatiku. Tiba – tiba hatiku berdebar – debar. Aku tekan lagi.

Tahniah!....

Itulah pesanan ringkas Zaqrie yang bisa membuatkan hatiku jadi tak keruan. Perasaan sebak menyapa tiba – tiba. Aku cuba menahan setitis airmata yang hampir gugur. Semakin lama aku menahannya semakin banyak pula airmata bergenang di kelopak mata.

Aku terus berlari menuju ke bilik air. Tidak mahu dilihat oleh sesiapa, namun kedukaanku terlebih dahulu dapat dihidu oleh Salina. Dia mengekori langkahku dibelakang.

“Wiya..kenapa dengan kau?”. Cepat – cepat aku menyeka airmata yang mengalir di pipi. Namun aku tidak dapat menyembunyikan kesedihanku dihadapan Salina. Pada bahunya kusandarkan segala tangisku. Dia mengambil telefon bimbitku lalu membaca mesej itu.

“Emm…aku dah agak dah. Mesti bos ‘sengal’ aku tu yang bagi mesej. Kalau tak, kau takkan jadi macam ni” marah Salina sambil mematikan terus telefonku.

“Sudah..kau jangan sedih – sedih lagi. Tak usah dilayan bos aku yang pengecut tu. Aku bengang gak dengan apa yang dia buat kat kau tapi nasib baik Ikram datang selamatkan keadaan kau. Aku kagum lah … dengan kejantanan dia tu”

Sambil mengesat sisa airmata aku mengiakan kata – kata Salina. Sekadar anggukan lemah yang mampu aku tunjukkan emosiku saat ini.

“Adik cepat sikit. Pihak lelaki dah datang tu” jeritan kecil kakakku diluar memaksa aku memperkemaskan semula diriku. Salina turut membantu.

Berlari anak menuju ke meja solek. Salina menyapu dan membetulkan solekan pada wajahku. Sekadar solekan tipis sudah membuat wajahku tampak berseri dan menyerlahkanlah lagi keayuan.

Busana ringkas padat dengan labuci dan renda hasil rekaan pereka terkenal yang ditempah khas oleh Ikram membuatkan susuk tubuhku kelihatan anggun dan elegan. Sekali – sekala aku mengerling di cermin solek. Melihat diriku sendiri. Cemas juga rasanya.

Dan Salina seakan menyedari perlakuanku.

“Relax kay…” dia menenangkan perasaanku yang gemuruh.

Aku menanti penuh debar.

Upacara menyarung cincin disempurnakan oleh ibu saudara Ikram. Aku menyalam dan menguncup tangannya.

Pancaran lensa kamera berkerlipan dipelbagai arah bagaikan percikan bunga api. Ramai sanak – saudaranya mahupun saudara sebelahku berebut – rebut ingin bergambar denganku. Kesian jugak dengan Salina yang menjadi tukang susun atur. Nasib ada dia. Mulutnya yang ramah dan petah itu mampu mengendalikan keriuhan di situ.

Terasa seperti artis pulak. Aku rasa geli hati. Namun tidak pernah jemu aku mengukir senyuman buat mereka semua. Semuanya memuji – muji kejelitaanku dan kebijaksanaan Ikram memilih pasangannya.

Kembang juga rasa dipuji begitu. Aku masih bertahan mengukir senyum hingga rasa letih urat – urat di pipi.

Usai bergambar, aku bersalam – salaman pula dengan pihak lelaki yang ingin berangkat pulang. Ada yang salam saja…ada yang mencium kedua pipiku dan ada juga yang memelukku berkali - kali. Bahagianya rasa. Terasa diri begitu disayangi.

Kini, tinggallah aku sendirian. Kamar yang tadi penuh keceriaan bertukar sepi. Kesunyian mula mengamit apabila semua sanak saudara beransur – ansur pulang.

Aku duduk menatap cincin di jari. Cantik!...mungkin mahal harganya. Ikram membelinya tanpa pengetahuanku. ‘Surprise’ katanya. Agak longgar sedikit tapi tidak begitu ketara.

Aku terpandang sebuah kotak kecil berukiran yang diperbuat dari perak di atas meja solek. Aku kenal pemilik kotak itu. Sebentuk cincin berlian dikeluarkan dan ku sarung semula ke jari manisku sebelah kiri.

Cuba – cuba membuat perbandingan antara kedua cincin itu. Ternyata cincin disebelah jari kiriku lebih bermakna padaku. Cincin yang satu lagi ditatap dengan satu pandangan kosong.

Entah mengapa…..

Sukar ku mengerti bahasa hatiku sendiri. Semakin aku memaksa hatiku untuk membuangnya semakin aku teringatkan dia. Rupanya tanpa sedar aku merinduinya. Ah! hati….

Cepat – cepat aku tanggalkan cincin itu. Tidak mahu kenangan lalu terus menghantui fikiran dan hati. Aku harus memulangkannya. Lagipun aku sudah menjadi tunangan orang. Tidak manis jika menyimpannya lagi.

Aku memusing – musingkan cincin itu dijari. Namun sukar pulak untuk ditanggalkan.

Aduh!..ketatnya. Argh...sudah! tak boleh tanggal pulak.

Macam mana ni? ….

9 comments:

  1. hohhoho...
    adeh skit ati lak ngn part ni....
    bangang thap cipan lak zakrie ngn wiya ni....
    dua2 sling mncntai tp napa ego...
    pdn muka zaq skrg wiya jd tunagan org....
    ikram ni pun sengal...
    ada tunang nak brtnang lg....
    eeeeeeee...
    geram...

    ReplyDelete
  2. ala..rilek arr..baru tunang jew..
    belum kawen agi..
    nak wiya dgn zaqrie jgk..
    x mo dgn ikram..

    tahniah to writer coz brjaya m'hsilkn sbuah karya yg menarik yg membuatkan
    sy x sabar2 menanti setp episod..

    ReplyDelete
  3. saya geram tulla dengan si ikram tu..isk da ke buat wiya cam 2...paper kan saya suke citer nie..suke wak saya tertunggu-tunggu..thump upla...jage lame sngat taw next n3... i'm waiting...hehehe

    ReplyDelete
  4. apalah zaqrie ni.....mengundur sebelum berperang!!!!! tak guna tul lah ikram ni!!!! tapi, mesti sbb ikram yg tak setia ni nanti, akan buat mereka putus tunang, dan zaq and wiya will be together....forever......heheheeee

    ReplyDelete
  5. apa pun tak sabar nak tunggu next epd nih..ceta nih memang meletup n mantop...buatkan sesiapa sahaja ternanti2 tertunggu2...

    ReplyDelete
  6. knpa wiya terima ikram huhuhu...
    tak nak wiya ngn ikram...
    nak wiya ngn zaqrie...
    next n3 biar kbnaran terbukti..
    yang ikram tu dah ada tunang...
    huhuhu
    nak lagi hope wiya kmbali ngn zaqrie..
    :)

    ReplyDelete
  7. bile wiya nk b'sama zaqrie.....xsuka bca kisah wiya ngan ikram...
    http://jombacanovel.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Macam angkuh la pulak "semuanya memuji-muji kejelitaanku" sorry.....just my opinion...haha lawak

    ReplyDelete
  9. Macam angkuh la pulak "semuanya memuji-muji kejelitaanku" sorry.....just my opinion...haha lawak

    ReplyDelete