Thursday, March 25, 2010

Diulit DOSA CINTA...20

BAB 20


“Sampai hati Zaq buat mama dan papa macam ni” sayu kedengaran suara datin Zainab yang kecewa dengan sikap anak bujangnya.

Aduh! mama dah mula dah…

“Ma…sudahlah. Setiap hari Zaq dengar benda yang sama. Zaq tak nak ungkit lagi cerita ni”. Zaqrie mulai bosan dengan peristiwa tempoh hari yang sering diungkit - ungkit oleh datin Zainab. Pantang bersua muka pasti cerita ini ditanyanya lagi.

“Mama kecewa Zaq. Mama tak puas hati dengan apa yang Zaq buat pada Adawiya. Tak adil langsung. Mama malu..malu Zaq” tukas datin Zainab lagi membuatkan Zaqrie semakin bosan dan muak. Ingin saja mengangkat kaki beredar dari mendengar leteran yang sama setiap hari.

Bosan …bosan…arrgghh!!!...bosan.

“Enough ma. Zaq tak kan ulang lagi. Pendirian Zaq tetap sama”. Bergegas dia bangkit lalu mencapai kunci kereta.

Datin Zainab terpinga. Sensitif sungguh emosi Zaqrie sejak akhir – akhir ini. Tak boleh ditegur langsung. Mudah benar barannya meletus.

“Zaq keluar dulu ma”.

Datin Zainab tidak berdaya untuk menghalangnya. Sikap Zaqrie sudah berubah selepas peristiwa itu. Entah mengapa dia sendiri tidak mengerti sedangkan yang memutuskan keputusan itu dulu adalah Zaqrie sendiri.

Enjin kereta BMW gagah mengaum. Zaqrie terus memecut laju meninggalkan banglo mewah itu. Datin Zainab hanya mampu mengeleng.

“Eh! kenapa dengan abang tu ma. Ribut semacam aje” Zurina muncul mencuit belakang mamanya. Menjengulkan kepala ke luar untuk melihat apa yang berlaku.

“Biasalah tu. Angin tak tentu pasal. Pantang ditegur sekarang ni abang kamu tu” sungut datin Zainab.

Dia melangkah kembali masuk ke ruang meja makan untuk menyambung semula sarapan. Terpandang secawan kopi yang tidak terusik, membuatkan hatinya sayu. Zaqrie lansung tidak menjamah sarapan pagi ini, menyesal juga rasa hatinya kerana membuka cerita itu tadi.

“Itulah Ina dah pesan budak perempuan pejabat abang tu bukannya baik sangat ma. Perempuan miang, kaki kikis, pisau cukur. Nasib baik abang cepat sedar. Tu yang abang tak nak kahwin dengan perempuan tu ma. Memang betul apa yang buat abang tu” lancar mulut Zurina menyokong tindakan abangnya itu.

“Ina merepek apa ni. Kalau tak tahu cerita jangan nak reka cerita pulak” tempelak datin Zainab.

“Apa kena dengan mama ni ? Ina cerita yang betul lah ni. Ina dah siasat terlebih dulu sebelum buat cerita ma. Lagipun Am kan pengurus kat sana. Banyak cerita yang dia sampaikan kat Ina. Perempuan tu memang jahat ma. Memang dia sengaja perangkap abang sampai kena tangkap khalwat. Takkan abang Am nak tipu Ina”.

“Bukan masalah tak percaya atau tipu Ina. Tapi Ina tak tahu hal yang sebenar. So lebih baik Ina diam dari membuat fitnah yang tak betul tu” nasihat datin Zainab kepada anaknya yang selalu sangat prejudis terhadap mana – mana perempuan yang dikaitkan dengan abangnya.

“Ah! mama memang tak percaya kan Ina. Ina tahu selama ini pun mama tak pernah nak percayakan cakap Ina ni. Tak pe suatu hari nanti Ina akan buktikan apa yang Ina cakapkan ni betul” ujar Zurina seakan merajuk dengan tingkah mamanya.

“Bukan masalah percaya atau tak Ina. Tapi kes ni lain dari yang Ina sangkakan. Dahlah tu…kita tutup cerita ni. Mama nak tahu apa rancangan Ina dengan Am pulak. Macam mana persiapan dan ‘ready’ ke?” soal datin Zainab yang sengaja mengubah topik hangat itu tadi. Dia tidak mahu anak gadisnya menyangka buruk tentang Adawiya. Mangsa sebenar dalam kisah aib ini. Mangsa kepada anak lelakinya yang tidak bertanggungjawab. Dia hampa.

“Emm…kitaorang dah beli barang sikit – sikit ma. Cuma abang Am sibuk sikit sekarang ni, hari ni pun dia kena balik kampung, ada hal katanya. Mybe minggu depan kami rancang beli cincin pulak. So ..mama kena lah tolong Ina nanti, dah nak dekat majlis ni. Lebih kurang tiga bulan lagi nanti sibuk lah kita kan ma. Nak cetak kad, sewa pelamin, khemah kanopi, baju pengantin lagi ..eeiii..banyaknya kerja ma” ujar Zurina dengan nada ala –ala manja gitu.

“Aduh...buat kat hotel kan senang. Upah ‘consultant’ aje buat semua. Tak usah nak pening – pening Ina oi” sindir datin Zurina akan perancangan anak gadisnya itu.

“Hish! Mama ni. Ina tak suka lah buat kat hotel. Terhad sangat. Ina nak buat majlis perkahwinan Ina meriah macam konsep ala –ala dalam taman. Barulah gempak ma” berkelip – kelip matanya memasang angan – angan indah di majlis perkahwinannya nanti.

“Ikram macam mana pulak. Setuju ke dengan cadangan Ina tu”

“Abang Am tak kisah. Dia ikut aje cakap Ina” jawab Zurina mendatar.

“Kalau dah macam tu, mama pun ikut ajelah”.

“Emm..macam itu lah”. Zurina gembira, senang dengan keakuran mamanya.

“Tapi Zue dengan Liana bila balik ma”

“Khabarnya pengajian adik kamu tu habis hujung tahun ni. Cuma Liana aje yang nak sambung lagi, katanya nak buat master terus” .

Zurina mengangguk sambil menyanyi - nyanyi kecil senang hati. Tangan mencapai sekeping roti kemudian disapu mentega bersama omelette.

“ Okaylah macam tu. Senang kerja Ina nanti, Zue boleh tolong Ina kan ma”.

Datin Zainab mengangguk dan mengukir senyuman lega.


*******************

BMW diparkir jauh sedikit dari rumah itu. Bimbang sekiranya dilihat orang. Setiap hari disitulah tempatnya dia menghabiskan masanya sebelum ke pejabat demi melepaskan rindunya kepada gadis itu.

Ingin melihat, ingin berasa dekat… ingin mengetahui setiap perkembangan gadis yang telah tersemat dihatinya biarpun dia sendiri yang memusnahkan peluang itu.

Dia mahu gadis itu bahagia tanpanya. Dia mahu gadis itu bebas dari terus dibelenggu oleh dosanya. Kerana cinta dan kasihnya, dia melepaskan gadis itu untuk memilih kehidupannya sendiri.

Zaqrie tahu itu yang diinginkan oleh Adawiya selama ini. Mengalah bukan bererti dia kalah. Tetapi mengalah kerana melakukan pengorbanan hati dan jiwanya yang penuh cinta biarpun kini dia terpaksa menanggung seksa dan merana.

Tidak beberapa lama, Zaqrie terlihat sebuah kereta berhenti betul – betul dihadapan rumah Adawiya.

Ikram??...Tangan mengenggam kuat stering. Menahan geram.

Zaqrie benar – benar terkejut dengan kehadiran lelaki tu disitu. Tidak diduga sama sekali lelaki itu masih mencari Adawiya.

Zaqrie tidak berganjak. Dia mahu melihat bagaimana Ikram memainkan helahnya kali ini. Hatinya tertanya – tanya tatkala melihatkan kedua mereka keluar bersama menuju ke kereta.

Ikram yang mengendong dua buah beg sederhana besar kemudian memasukannya ke dalam but kereta. Diikuti pula Adawiya yang membantu Ikram mengangkat beberapa kotak untuk dimasukkan ke dalam but yang sama.

Saat ini jiwa Zaqrie benar – benar terbakar. Hatinya dipagut rasa geram dan cemburu yang teramat dalam. Dia tidak mampu lagi bertahan. Semakin lama dia memandang, semakin hatinya sakit.

Zaqrie beredar sebelum luka hatinya menjadi parah. Dia tak sanggup lagi melihat kemesraan itu. Kemesraan yang mampu merapuhkan jiwa raganya yang sedang terseksa.

Kereta dipandu laju tanpa kepastian arahnya. Tidak tahu ke mana harus dia tuju. Ke mana harus dibawa hati yang lara.

Dengusan nafas dilepaskan perlahan – lahan. Akhirnya dia mengalah. Mengalah pada emosinya. Zaqrie mula bersikap tenang. Andai itu kebahagian yang dipilih. Dia akur. Akur dengan pilihan gadis itu.

Kereta membelok ke kanan menuju ke satu destinasi yang telah lama tidak dikunjunginya. Blok kondominium yang sudah berbulan lama dilupakan masih tidak berubah. Teman baik yang tidak lagi ditanya khabar beritanya semenjak dirinya mencari dan mengejar cinta gadis itu.

Marahkah nanti Malik kepadanya? Hati digaru rasa bersalah. Saat – saat begini Zaqrie tiba – tiba teringatkan Malik. Satu – satunya sahabat yang rapat padanya selain Aaron, Jeet dan Safuan.

Zaqrie tiada pilihan. Kaki telah melangkah hanya menunggu tugas jari pula untuk menekan loceng. Dia rasa ragu. Mahu berpatah – balik tapi jari lebih pantas menekannya tanpa arahan.

Tett….tett….

Daun pintu terkuak.

Seorang wanita bertudung kelihatan anggun menyambut kedatangannya dengan senyuman manis terukir dibibir.

“Abang Rimie….”

Mastura??!!!.....desis hati Zaqrie dengan wajah yang terkejut. Ah! satu – satunya gadis yang memanggil aku Rimie. Tiada sesiapa pun yang memanggil aku dengan nama itu kecuali gadis ini.

Zaqrie terus terpegun dan kaku.

13 comments:

  1. nape cite ni smkin lame makin pelik?

    memula si zaq 2 wat cam2 semate2 nk dptkan wiya, p2 da hmpr dapt, knn2 nk lepaskan sbb nk wiya bahagia.. kalo cetu, dari awal xya la merayu..

    si wiya lak, sape2 nk lamar pon terime je.. mudah sgt, xtaw ke si ikmal 2 tng org? perampas..

    ikmal pon, da de tng, gatal nk kahwin ngn org laen...

    ReplyDelete
  2. huhuhuhu....
    geram la ngn crta ni...
    smua wtak kat ats 2 btkan aku gram r....
    aduh...
    smnbung2x...

    ReplyDelete
  3. geram..jangan engkau geram.........hahhaa...hairan!!!! apasal zaq tolak adawiya????? sekarang ni lak, tgh bengang bila tgk wiya dgn ikram!!! apa kes!!!!! apapun, akak follow................

    ReplyDelete
  4. mastura 2 sapa plak???
    hailaaaaaaa...mkin mengelirukan la crita nie...
    smbg cpt K...

    ReplyDelete
  5. adekah masturaaa 2 heroin sebonar citer neh....huhuhu kite tunggu dan lihat jelaaa

    ReplyDelete
  6. sape lak mastura nih???
    heroin cite nih ker??
    tp knape die ade kt umah malik???
    erm,..adawiya da kwin ngn ikram ker???
    cm da kawin je gaya nye??

    ReplyDelete
  7. rasa pelik, keliru...x pe
    nntkan episod2 seterusnya.

    byk dugaan hubungan nie so semuanya
    akan terjawab nnt.

    pastikan anda setia mengikutinya...
    enjoy x?

    ReplyDelete
  8. ala ala alaaaaaaaaaaaa....
    byk sgt kezutan laaaa.....
    wiya nihh org lmr time....
    org rayu pun time.........
    zaq plk mengong...sgalz...
    mastura tuh spee??????????
    jgn bg die jdi heroin dlm cite nihhhh...hahahahhaha

    ReplyDelete
  9. aduhai....
    makin x sbar plak nak tau citer sterusnya...

    ReplyDelete
  10. crite ni memang best..tp kalau terlalu complicated, x enjoy..

    ReplyDelete
  11. ala cepat la sambung.. xsabar nak tggu next episod ni.... rajin2 la update... kiotrg sentiasa menantikan episode yg baru ni

    ReplyDelete