Saturday, January 30, 2010

Diulit DOSA CINTA...17

BAB 17


Jam tangan menunjukkan hampir setengah jam aku menunggu di ruang legar concourse level Suria KLCC. Langsung tidak kelihatan kelibatnya. Geram dihati tak usah nak kata. Itulah padahnya kalau berkawan dengan orang yang sedang mabuk bercinta.

Hish..manalah si Salina ni…lambat betul. Setengah jam dah aku tunggu batang hidung pun tak nampak. Tadi kata ‘on the way’ tapi tak sampai –sampai pun, gerutuku dalam hati.

Aku berjalan mundar – mandir di hadapan sebuah butik mewah untuk menghilangkan kebosanan. Tiba – tiba bahuku ditepuk kuat.

“Mak!!!..subhanallah”. Aku benar – benar terkejut kemudian berpaling.

“Kau! rupanya Sal. Hantu betul. Dahlah datang lambat lepas tu terkejutkan orang pulak. Eeii..geramnya aku”

Aku mengusap dada menahan kejutan tadi. Lengan Salina ku cubit kegeraman dan dia masih lagi ketawa berdekah – dekah macam aku ni sedang buat lawak badut di depannya.

“Suka sangat lah tu dapat menyakat aku. Nasib baik tak gugur jantung aku tadi. Dahlah tu gelak, orang dah pandang – pandang tu”

“Geli hati aku tengok muka kau tu. Terkejut beruk macam terserempak hantu. Relax ah…”.

“Banyaklah kau punya relax. Sesiapa pun akan terkejut kalau kena macam tu tau” luahku masih marah.

“Okay..okay, aku minta maaf. Jangan marah laa…semalam kan sehari suntuk ‘dating’ dengan bos muda kita tu..takkan nak marah lagi kot. Patutnya senyum – senyum takpun sengih sensorang dapat laki kaya. Dengarnya sampai ikut balik ke rumah, hebat betul kau Wiya” .

“Hissyy..apa kau merepek ni ” aku mengerut kening.

“Ala..kau ni pun apsal nak buat muka pelik. Semalam dah heboh satu ofis pasal kau tak datang. Buat kerja sampai ke ikut bos balik ke rumah ke, kes berat ni” sindir Salina pedih bagaikan duri menusuk ke jantung. Boleh bawa maut. Aku menarik nafas perlahan dan sakitnya dada bukan kepalang. Tak sanggup rasanya mendengar cerita itu lagi.

“Hah! tengok muka kau dah merah. Maknanya betullah desas – desus tu. Baik kau cerita kat aku, apa kau buat dengan bos muda kita tu masa kat rumah dia ..jeng ..jeng. Rasa suspen pulak nak dengar”, seloroh Salina tidak sedikitpun mencuit hatiku.

“Masyaallah ..Sal. Siapa yang buat cerita macam tu. Kak Linda ke?”

“Tak kiralah siapa yang buat cerita tu. Yang penting betul ke tidak”

“Memang betul ..tapi aku ..aku”

Salina terus memintas. “Hah!..dah agak dah. Tak usah la kau nak bertapi – tapi lagi. Aku pun sebenarnya suka gak kau dengan bos muda kita tu…hensem lagi kaya ooo”.

“Kau ni Sal,..biarlah aku habiskan cakap dulu baru menyampuk”

“Okay..okay. Teruskan Puan Besar. Apa dia cerita yang nak kau jelaskan tu”

Spontan aku mencubit lengan Salina tatkala dia mengelarkan aku Puan Besar. Salina menjerit kesakitan. Padan muka …sindir aku lagi.

“Sebenarnya aku dan bos ada appointment dengan client pagi tu. Tapi cancel, client tu ada hal. So bila aku nak balik ofis semula, bos muda kau tu terus ajak aku datang rumahnya makan tengahari, itu aje . Datin pun ada sekali lah, bukannya apa yang kau dan budak ofis sangkakan tahu tak. Lain kali tanya aku dulu, jangan main percaya cerita tak betul tu” jelasku dengan nada geram. Geram dengan sikap orang yang suka menyebarkan cerita yang tidak betul tentang aku.

“Yalah…aku tukang dengar aje. Tapi sakit hati jugak bila dia orang cakap macam – macam tentang kau. Kau tahu ajelah budak – budak ofis tu kalau dah buat cerita, boleh jadi percaya tau tak. Lebih – lebih kalau pasal kau. Ada hubungan sulit dengan bos lah, ampu bos lah, kaki goda lah betina miang lah, eeii..macam – macam lagi. Sabar yo la ek”.

Aku terkedu dengan tuduhan itu. Tuduhan yang tidak berasas sama sekali. Sungguh cepat cerita dusta itu tersebar dan ianya amat menyakitkan hatiku. Manusia memang begitu tidak pernah menyenangi apa yang orang lain buat terutama apabila orang yang tidak disukai itu mendapat kelebihan.

Aku tidak meminta untuk jadi begini, aku tahu sejak akhir – akhir ini aku lebih kerap menghabiskan masa bersama dengan Zaqrie berikutan banyak projek – projek syarikat yang perlu diselesaikan. Ini menimbulkan perasaan tidak kepuasan hati sesetengah pihak yang menggilai Zaqrie ataupun yang menaruh hati kepadanya. Maklumlah pengarah muda, tampan, bujang malah berharta pulak tu ..siapa yang tak teringin. Aku juga tahu ramai staff di pejabatku memasang angan – angan untuk mendekati Zaqrie, dan dengan sebab itulah juga mereka memusuhi dan membenci aku.

“Eh! Wiya tunggu jap …aku nak pergi toilet lah, rasa nak terkucil pulak” Salina terus berlari meninggalkan aku keseorangan dalam kelukaan.

Entah mengapa hatiku dipalit kepedihan yang amat mendalam. Takkan Kak Linda sangggup memfitnah aku sebegitu. Setahu aku hanya Kak Linda seorang saja yang dihubungi oleh Zaqrie semalam.

Tiba – tiba bahuku dicuit seseorang. Aku berpaling. Wajah yang sentiasa dihiasi senyuman ceria dan menyenangkan kini berdiri di hadapanku. Aku terpaksa mengukir segaris senyuman hambar.

“Hai! sorang aje ke?”

“Taklah, berdua. Salina pergi ‘ladies’ sekejap”

“Awak? Sorang?”

“Tak, berdua juga. Teman kawan beli barang”

“Perempuan?!” pertanyaan yang tidak sepatutnya meluncur keluar dari bibirku.

Ikram hanya mengangguk.

“Oh!” ayatku termati disitu. Terkunci mulut untuk bertanya lagi. Keadaan membisu seketika. Mata dikalih memerhatikan orang ramai yang lalu lalang disitu.

“Cemburu?”

Cepat – cepat aku menyangkal syak wasangka itu. “Ish! Takdelah. Buat apa saya nak cemburu pulak. Lagipun siapalah saya untuk mencemburui orang sekacak awak ni …kan ramai peminat. Tak salah pun, kalau saya rasa awak memang patut keluar dengan seorang perempuan takkan dengan lelaki kot..eeiii..bahaya”.

Serentak itu, kami ketawa. Tidak menghiraukan orang disekeliling yang memandangkan gelagat kami yang masih geli hati.

“Huh! Pandai betul awak menafikannya. Setahu saya ada pepatah mengatakan kalau orang itu suka sangat menafi tandanya orang tu kuat cemburu tau. Dan cemburu itu tandanya sayang” ujar Ikram dengan sengih sumbing.

“Eh! tak pernah dengar pun pepatah macam tu. Ada ke” soalku dengan dahi berkerut.

Ketawa Ikram pecah lagi. Kali ini lebih kuat dari yang tadi. Sah! aku terkena. Wajah ku tarik masam.

“Okay..sayang, jangan marah. Saya gurau aje. Smile please… Saya gembira tengok awak gelak macam tu hari - hari. Tenang hati saya tau” pujuk Ikram.

Hatiku benar – benar terusik. Ikram masih bisa memujukku. Dia sentiasa mahu melihat aku gembira tanpa menghiraukan perasaan sendiri. Perasaan cintanya yang belum ada kepastian dariku.

Deringan telefon bimbitnya bertalu – talu menganggu perbualan kami. Ikram hanya menatap panggilan itu di skrin, mungkin mengenali si pemanggilnya.

Pantas dia meminta izin untuk beredar. Belumpun sempat kaki Ikram melangkah, secara tiba - tiba seseorang dari arah belakangku merangkul pinggangku membuatkan aku terjerit. Nasib baik tak kuat.

Aku terkejut begitu juga Ikram. Kami saling berpandangan. Zaqrie rupanya. Hantu betul! hari ni dua kali aku dikejutkan satu Salina dan satu lagi si beruk sekor sebelah aku ni. Lepas tu suka – suka peluk aku dikhalayak ramai. Betul – betul tak tahu malu lelaki ini.

Aku cuba merenggangkan tubuhku agar tidak keterlaluan aksinya.

“Hai..sayang lama tunggu. Sorry I’m late” ucap Zaqrie tiba – tiba. Aksi ala – ala manja kucing parsi lagaknya.

Eeiii..lakonan apa ni. Bila masa aku menunggunya. Aku diam tidak membalas pernyataan Zaqrie. Berpaling semula memandang raut wajah Ikram di hadapanku yang sudah berubah warna. Merah…dia seakan menahan amarah .

Aku tahu, Ikram pasti berasa amat cemburu dengan perlakuan gila si Zaqrie tu.

“Kau buat apa kat sini” Zaqrie menyoal Ikram dengan nada kurang sopan.

“Beli barang sikit. Emm…okay lah Wiya, saya pergi dulu. Nanti kita jumpa lagi ya” Ikram menjawab sekadar berbasa-basi kemudian terus melangkah meninggalkan kami. Dia tidak mahu berlama disitu bimbang menimbulkan persengketaan nanti memandangkan api cemburunya semakin marak dan dia tidak lagi mampu menahan perasaan itu dengan tindakan sengaja Zaqrie itu. Kerisauan juga mengamit apabila dia sebenarnya sedang keluar bersama Zarina, adik Zaqrie.

Langkah Ikram terhenti apabila Zaqrie kelihatan masih tidak berpuas hati dengan jawapan Ikram.

“Oh! beli barang rupanya. Barang kahwin ke?” perli Zaqrie untuk menyakitkan hati Ikram.

“Membeli – belah sorang – sorang aje..tunang mana?”

Ikram sedikit bengang. “Cukup! Zaq, aku rasa kau ni dah melampau. Hormatlah aku sikit . Aku tak mahu cari pasal dengan kau”.

“Tak mahu cari pasal konon. Yang kau terhegeh – hegeh kacau tunang aku tu,bergelak sakan bukan cari pasal namanya”

What!!Tunang??!! berdetak jantungku. Aku belumpun secara rasminya menerima lamaran itu semalam. Kata putus dariku belum termaktub lagi untuk Zaqrie mengisytiharkan aku sebagai tunangnya yang sah. Memang tak malu betul lelaki ini.

Aku terus menguis rangkulan Zaqrie yang semakin merimaskan. Ikram menatap wajahku tanpa berkelip. Merenungku seolah tidak percaya dengan apa yang didengarinya sebentar tadi.

Dan Zaqrie semakin panas dengan renungan itu. Padanya renungan Ikram kepada Adawiya benar - benar membakar hatinya.

“Kenapa? Kau tak percaya.Nah! Ini buktinya”. Zaqrie mengangkat tanganku lalu disuakan ke arah Ikram. Kerlipan cincin emas putih bertahtakan berlian bersaiz setengah karat dijari manisku tidak sedikitpun memberi kejutan kepada Ikram sebaliknya dia tenang dan bersahaja.

“Nice ring! Tahniah”. Ikram terus beredar meninggalkan kami tergamam sendiri.

Zaqrie bertambah sakit hati dan aku pula hampir menitiskan airmata. Rasa pedih mataku menahan sebak. Apalah nasib aku hari ni. Kesian Ikram. Mesti dia kecewa. Meluat sungguh aku melihat lelaki disebelahku. Hilang dayaku untuk melayani karenahnya lagi. Penat rasanya. Aku diamkan saja diri. Berpeluk tubuh dan tidak berkata apa – apa.

Menyesal juga rasa hati. Aku benar – benar terlupa untuk menanggalkan cincin itu malam tadi. Terlalu penat seharian melayani karenah Zaqrie dan ibunya, Datin Zainab semalam membuatkan aku terus merebahkan diri dan tertidur sebaik sampai dirumah. Jika tidak, pasti perkara ini tidak terjadi. Ikram tidak kecewa dan Zaqrie tidak perasan sendiri aku tunangnya.

Namun janji perlu dikotakan. Janjiku kepada emak dan ayah begitu juga janjiku dengan Datin Zainab. Aku tidak boleh lari dari kenyataan ini. Aku tidak boleh jadi anak derhaka. Ya tuhan…berilah aku kekuatan.

Salina yang baru muncul hampir terlopong mulut melihat aku disamping Zaqrie. Apa sudah jadi…bisik hati Salina.

Dengan sengih kambing Salina mendekati kami.

“Hi! Bos pun ada sekali. Gempak ni”. Kami masih diam. Memang menampakkan sangat yang kami baru habis bergaduh. Salina jadi serba – salah.

“Emm..nampaknya semua macam kusut aje. Aku blah dulu lah ..Wiya. Lain kali ajelah kita shopping barang aku tu”

“Eh! Sal ..tunggu aku”. Aku terus mengekori langkah Salina yang laju meninggalkan kami.

Tidak berapa jauh melangkah, aku berpaling melihat Zaqrie. Dia masih tegak berdiri. Memerhatikan aku barangkali. Pandangannya kali ini redup. Sinar matanya penuh makna seolah berharap sesuatu. Mungkin sesuatu dariku.

7 comments:

  1. hohohoho..
    wiya ade hati kt ikram ke??
    nak wiya ngn zaqrie..
    zaqrie kne bertggungjwb kt wiya..

    ReplyDelete
  2. ahahahaah...

    alh wiya,accept zakry la..

    dia dah berubah kn.

    +_*

    ReplyDelete
  3. hohohoho...
    nak wiya thu yg ikram 2 dah brtunang ngn zarina...
    then mst wiya kcwa n trma zaqrie....
    nak wiya ngn zaqrie...
    best2x...
    smbung2x...

    ReplyDelete
  4. haha...zaq bwat muka seposen...
    alahaiiiiiii lmbut sgt la jiwa wiya nie...
    mst wiya tak smpai ati blah mcm 2 ja kan...
    haaaaaaaaaa wiya 2 dah syg sbnar'y...
    cuma ego menafikan perasaan dia...
    btul tak awin??? hehe

    ReplyDelete
  5. wiya, terimalah zaqrie.............please.......................

    ReplyDelete
  6. cepat sikit smbg ekh..
    da xsbr ni..he3...
    pape pun cte ni best!
    thumb up..:)

    ReplyDelete
  7. bile nk smbung?
    sedey bile view xde n3pun

    ReplyDelete