Monday, November 9, 2009

CERPEN_ Aku tidak bernyawa lagi

Gelap.

Mataku ditutup dengan kain hitam. Aku didukung oleh seorang lelaki yang tidak ku kenali. Rontaanku yang lemah dan kerdil tidak mampu melawan kudrat lelaki yang mengusungku. Aku takut. Teramat – amat takut. Emak…..tolong aku. Emak!!!! Ayah!!!...aku takut!!!.....jeritanku tidak didengari oleh sesiapa pun.

Aku telah dibawa ke sebuah tempat yang sunyi. Rumah lama yang usang dan asing bagi diriku. Keadaan yang gelap, bau busuk menyusuk hidung, bunyi cengkerik begitu kuat bergema.

Tubuhku diikat dengan tangan ke belakang, lalu dicampak ke atas tilam nipis yang kusam dan berbau. Aduh! sakitnya. Aku menjerit dengan mulut yang disumbat dengan kain. Kasihanilah aku …aku masih kecil. Aku takut sangat. Emak…tolong!! Ayah …tolong!!. Aku menangis teresak – esak.

Bunyi suara orang bercakap – cakap sesama mereka. Aku gerun mendengar suara garau lelaki itu. Kemudian suara itu hilang. Keadaan kembali sunyi. Rasanya mereka telah pergi meninggalkan aku keseorangan di situ.

Lama aku dibiarkan. Mungkin sepanjang hari, mungkin juga sepanjang malam. Aku tidak dapat membezakanyan hari siang ataupun malam kerana mataku telah ditutup rapat. Aku mula merasai kelaparan. Tubuhku mengerekot, kedinginan mencengkam hingga ke tulang. Aku dengar bunyi hujan. Hujan yang sangat lebat. Bunyi petir berdentum. Aku benar – benar takut. Aku menangis sekuat – kuat hati. Emak…ayah…

Lenaku dalam mimpi. Dakapan emak dan ayah yang aku rindui. Kakak dan abang tempat aku bergurau senda. Mimpi – mimpi indah tika aku keseorangan dikala ini. Aku tersenyum di dalam mimpi.

Tidurku tersentak. Aku bangkit. Suara garau itu kembali. Nyaring percakapannya, butiran maksud yang aku tidak fahami kerana aku masih kecil lagi. Aku tidak memahami maksud percakapan orang dewasa. Yang aku tahu hanya menangis, sakit dan takut. Itulah perasaan aku kini.

Emak…ayah…
Aku menangis lagi.

“Diam!” marah lelaki bersuara garau itu.

Pipiku ditampar berkali – kali. Aku menjerit kesakitan. Mengalir darah dibibir comelku. Aku masih kecil kenapa dipukul tubuhku yang tidak berdaya ini. Aku dipukul lagi tanpa belas lalu tidak sedarkan diri.

Aku berusaha untuk bangun namun lemah. Aku rebah terdampar di atas tilam usang itu. Perutku tidak langsung menjamah sedikitpun makanan sejak diusung oleh lelaki itu. Mungkin 2 hari, mungkin juga 3 hari. Aku tidak tahu menghitungnya kerana aku masih kecil. Yang aku tahu, aku nak balik. Aku nak emak, aku nak ayah ….aku menangis lagi.

Lemah dan tidak berdaya. Diriku telah dipukul berkali – kali. Rasa sakit di seluruh tubuhku umpama kebas di gigit semut – semut. Diriku rasa terawang – awang, antara di bumi nyata ataupun sebaliknya.

“Angkat budak itu” suara garau itu kembali. Aku kecut perut.Takut.

Pakaianku direntap. Tubuh kecilku digoncang – goncang. Aku meraung kesakitan yang teramat – amat sangat. Bahagian bawahku telah dimasukkan sesuatu yang aku tidak mengerti benda itu. Rasa pedih, amat sakit yang aku tahu. Berkali – kali aku diperlakuan sebegitu sehingga aku tidak mampu menahannya lagi kerana aku masih kecil. Aku tidak sedarkan diri buat sekian kali.


Kali ini aku langsung tidak mampu lagi mengangkat tubuhku. Ibarat bangkai bernyawa, tubuhku terkujur tanpa seurat benang. Namun begitu, aku tidak pula merasa sejuknya atau panasnya suasana ketika itu. Yang aku tahu aku masih dapat menghirup nafas. Nafasku yang lemah…dan semakin lemah.

Hanya mataku yang mampu melihat, telingaku yang masih mendengar. Gelak ketawa lelaki itu tanpa menghirau aku yang kecil ini terbiar. Yang sedang nazak hanya menunggu Maha Pencipta menjemput aku ke mahligai-Nya.

Tubuhku didatangi lagi oleh lelaki itu. Benda yang aku tidak mengerti itu di tujah lagi ke bahagian bawahku. Kali ini aku tidak lagi meraung ataupun merasai kesakitannya. Aku rasa diriku telah dibawa jauh oleh seseorang. Seseorang yang aku amat senanginya.

Wajahnya putih bersih. Tersenyum kepadaku. Hilang rasa sakitku. Luput segala ketakutanku. Lupa aku seketika pada emak dan ayah. Wajah yang begitu menyenangkan. Aku tidak takut padanya. Aku mengikutinya terbang ke langit yang luas.

Aku pandang ke bawah, masih jelas melihat perlakuan lelaki itu ke atas tubuhku yang tidak bernyawa lagi. Dia menyumbatkan sesuatu di bahagian bawahku. Kemudian menghempaskan tubuh kecil itu ke tanah. Aku sedih melihat diriku sendiri. Tidak ada rasa belaskah lelaki itu kepadaku yang masih kecil dan tidak mengerti.

Tubuhku yang tidak bernyawa itu diusung dan dimasukkan ke dalam sebuah beg plastik berwarna hitam. Ditinggalkan tubuh kecilku di rumah usang itu, terbiar lama hingga dikerumuni serangga dan ulat.

Akhirnya tubuhku yang hampir reput itu ditemui di dalam keadaan yang amat dahsyat sekali. Pasti ada insan yang tak sanggup melihat tubuhku itu. Ngeri….sadis….kejam… itulah antara ungkapan yang akan diluahkan oleh insan yang melihatku.

Emak dan ayah meraung tika mendakap tubuhku yang sudah berulat. Keluar airmata darah sekalipun tidak mampu menghidupkan aku kembali. Kasihan aku melihat emak dan ayah yang tidak henti – henti menangis.

“Mak…ayah…maafkan adik. Adik kena pergi jauh, tinggal mak dan ayah. Mak jangan nangis – nangis , ayah pun …jangan sedih – sedih ya. Adik tunggu mak ayah kat sana nanti”

Aku melambai dari jauh, terpaksa pergi meninggalkan mak dan ayah. Tubuhku yang sudah tidak bernyawa lagi ditinggalkan untuk disempurnakan oleh mereka yang masih menyayangi aku.



# Cerita ini digarap sempena memperingati arwah adik Nurin, adik Shuhada , adik Aliyah dan ramai lagi. Tidak lupa juga kpd adik Shalini yang masih hilang dan tidak diketahui nasibnya.

Semoga roh mereka dicucuri rahmat. Al – Fatihah buat mereka.

5 comments:

  1. rasa nak hukum je "manusia bertopengkan haiwan" tu.

    cerpen ni lain dari yang lain, bagus awin.

    ReplyDelete
  2. memang kejam sgt!! tak guna lelaki mcm tu!
    moga ALLAh "membayar" blk segala kejahatan yg mereka lakukan.
    gud job writer!

    by da way,, n3 diulit dosa cinta da lama x de.
    huhuhu..
    cepat la sambung.
    tak saba da nk tau pe jd nnt.

    ReplyDelete
  3. knp la mnusia yg di beri akal mampu memperlakukan kanak2 spt itu...
    ssguhnya syaitan akan sntiasa mnyesatkan mnusia...
    ko cucuri rahmat ke atas kanak2 yg tdk berdosa itu ya Allah...amennnnnn

    ReplyDelete
  4. ngeeeeeeee..
    kejamnyee manusia sebegini..
    sengal btol..
    semoga ALLAH memberi balasan yg setimpal kepada mereka..huuuh...

    ReplyDelete
  5. skrg nih Tuhan bayo cash...
    kat dunie dpt kat akhirat pn dapat...
    bedouble2...

    ReplyDelete