Monday, October 4, 2010

Diulit DOSA CINTA...27

BAB 27


Rambut yang basah dikeringkan berulang kali dengan tuala. Kaki melangkah menuju terus ke dada cermin sebaik keluar dari kamar mandi. Kesan lebam ditepi bibir yang masih jelas kelihatan kebiruan dibelek lagi. Sapuan bedak tipis diratakan bagi menghilangkan kesannya yang ketara. Lama juga Zaqrie menatap wajahnya di cermin. Meneliti lagi kecacatan lain , bimbang kalau – kalau ada kesan luka yang meninggalkan parut yang boleh mengugat ketampanannya selama ini.

emm…siot betul! Manalah nak sorok muka nie…gumam hatinya.

Kemudian, Zaqrie menyarung t-shirt putih mengikut susuk tubuhnya dan berseluar jeans lusuh. Menyisir rambutnya yang sedikit panjang kemas ke belakang hingga menyentuh kolar baju. Ternyata kekacakanya masih terserlah dengan penampilan santai begitu. Wangian berjenama disembur sekadar perlu.

Lengkap bersiap dia melangkah menuruni anak tangga sambil berfikir arah tujunya pagi ini.

Langkahnya tiba – tiba terhenti di pertengahan jalan. Telinga menangkap butir – butir bicara orang seperti sedang bergaduh. Apa hal pulak ni?

“Bawa bertenang Ina. Mengucap…” pujuk datin Zainab sambil mengusap belakang anak gadisnya. Sendu Zurina kedengaran tersekat - sekat.

“Kenapa abang kejam sangat ma? Apa salah Am? Apa salah Ina ma…?” esakannya mengiringi bicara.

“Sabar Ina…kita tak tahu cerita sebenar. Jangan tuduh abang Ina macam tu.”

“Tuduh? Mama kata Ina menuduh. Sudah jelas di depan mata ma...tengok lebam dan luka dimuka, badan Am, cukup membuktikan betapa abang kejam. Abang memang zalim!..kejam..!” pekik Zurina tanpa dapat dikawal perasaannya lagi.

“Memang aku kejam”.

Semua mata tertumpu ke arah suara itu.

“Aku kejam bersebab, Ina. Kejam untuk menyelamatkan kau dari jatuh ke tangan orang yang tidak bertanggungjawab” selar Zaqrie yang baru muncul dibelakang mereka yang sedang berkumpul di ruang tamu. Matanya mengerling tajam ke arah Ikram yang bereaksi selamba bagaikan orang tak bersalah. Bertambah - tambahlah sakit hati Zaqrie.

“Abang merepek apa ni? Nak selamatkan Ina dari siapa? Siapa yang tak bertanggungjawab maksud abang? Siapa yang kejam sebenarnya? Am atau abang sendiri?” Zurina memulang paku buah keras. Langsung tidak terpedaya dengan kata – kata abangnya. Dia lebih mengenali Ikram berbanding orang lain.

“Ha’ah, Zaq. Mama pun tak faham. Apa... Zaq maksudkan Ikram? Mustahil!”. Berkerut dahi mama untuk mempercayainya.

Ikram membatukan diri. Sedikit riak gembira jelas kelihatan diwajahnya dengan pembelaan adik dan mama Zaqrie.

“So kau datang pagi – pagi ni, hanya untuk mengadu dan mengharap belas pada keluarga aku.Huh! pengecut ” bentak Zaqrie masih tak puas hati.

Ikram tidak menjawab sebaliknya Zurina yang pantas mencelah.

“Abang!! Ini bukan soal mengadu ataupun pengecut. Kalau Am tak mengadu sekalipun pasti Ina akan dapat tahu juga. Yang Ina musykil sekarang, apa salah Am sampai abang pukul dia macam ni. Apa yang abang tak puas hati lagi? Apa yang dia dah buat pada abang?” bertalu – talu pertanyaan meluncur keluar dari mulut Zurina.

“Kenapa tidak kau tanyakan sendiri kepada Ikram” .

“Apa abang ni…Ina tanya abang. Abang yang cari pasal dengan dia bukannya Am” Zurina semakin lantang membela tunangnya.

“Kau tanyalah dia sendiri…apa yang dia dah buat? Jangan sampai aku cerita yang benar nanti” suara Zaqrie sedikit meninggi. Melepaskan geram yang semakin meluap. Zurina mengerut kening ..keliru. Ikram pula agak gelisah dan panas duduknya. Ancaman Zaqrie meresahkan jiwanya.

“Apa yang kecoh sangat ni. Apa halnya Zaq…Ina?” tegur papa sejurus turun dari tingkat atas.

Dato Zaid terkejut melihat keadaan Ikram yang lebam – lebam dan bengkak. Dia berpaling pula ke arah Zaqrie. Dia tersentak lagi.

“Kenapa dengan kamu berdua ni. Bergaduh?”

Ikram berdiam diri, manakala Zaqrie menundukan kepalanya. Sukar baginya bertentangan mata dengan papa ketika ini. Wajah Dato Zaid bertukar serius.

“Kenapa Ina? Apa dah jadi dengan tunang kamu tu?” tukas papa lagi. Kali ini soalan ditujukan terus kepada Zurina memandangkan kedua mereka lebih rela mengunci mulut.

“Err..err…Ina pun tak pasti apa yang terjadi pa. Apa punca Am dipukul, Ina tak tahu. Tapi yang jelas Am luka dan lebam teruk pa. Abang pukul Am tanpa perikemanusiaan. Apa salah Am? Abang kejam pa” luah Zurina perlahan lalu menyeka airmatanya yang gugur. Mama mendakap Zurina turut sebak dengan situasi ini. Dia juga keliru permasalahan yang berlaku antara anak bujangnya dengan bakal menantunya, Ikram.

Dato Zaid melepaskan keluhan berat. Susah benar dia menebak apa yang berlaku antara mereka. Masing – masing keras kepala malah lebih suka membisu dari menceritakan masalah mereka lebih – lebih lagi Zaqrie.

“Apa yang berlaku sebenarnya Zaq, tell me” tegas papa.

“Bukan Zaq yang perlu ceritakan pa… tapi Ikram. Dialah orang yang paling sesuai menceritakan apa yang berlaku..dia lebih arif tentang hal ni” balas Zaqrie bersahaja.

“Abang!!..kenapa abang suka berdolak – dalik. Abang yang cari pasal dulu kan. Dari tadi abang asyik paksa Am. Kenapa tidak abang sendiri yang ceritakan..sebab abang takut? …betul kan sebab abang yang bersalah dalam hal ni” sampuk Zurina yang semakin geram dengan tingkah abangnya.

“Kau jangan nak kurang ajar pada abang, Ina” .

“Abang yang suka cari pasal. Cemburu pada kami” jawab Zurina riak.

“Cemburu?!”.

“Ya..cemburu sebab kami bahagia. Sedangkan abang tu dah lanjut pun masih keseorangan. Tiada siapa yang nakkan abang yang bengis tu dan berperangai buruk. Betina pelacur tu pun tak nak kahwin dengan abang”.

“Ina!!!....” pekik Zaqrie hampir tapak tangannya mencecah pipi Zurina. Terkelip – kelip mata Zurina dengan tamparan yang hampir saja mendarat di pipinya.

“Sudah!!! Jangan nak bergaduh” suara papa tinggi menengking.

Zurina terkebil – kebil memandang, Zaqrie pula menunduk diam dan beristighfar. Sakit hatinya dituduh begitu oleh adik sendiri. Belum pernah dan tidak terlintas lansung dihatinya untuk mengangkat tangan pada adik – adiknya. Malah dia amat menyayangi mereka lebih dari dirinya sendiri. Tetapi kali ini, tuduhan Zurina amat memilukan hati. Sikap biadapnya terhadap abang sendiri amat dikesali lebih – lebih lagi demi seorang lelaki yang curang dan penipu seperti Ikram. Zaqrie menarik nafas dalam – dalam. Mama sudah menangis. Papa mengeluh berat.

Mata papa beralih memandang Ikram. Menagih jawapan dari Ikram pula. Dia perlu tahu puncanya dan sejak bila mereka bersengketa. Walau sukar membuat Zaqrie bercerita tetapi dengan Ikram lebih mudah sedikit. Lelaki itu pasti bersuara jika dipaksa.

“Bagaimana dengan kamu Ikram. Apa yang kamu nak jelaskan pada uncle?”

“Err..err…sa..saya juga tak tahu motif Zaqrie menyerang saya, uncle” gugup kata – katanya lalu memandang wajah Zaqrie yang sudah bertukar merah dengan bibir diketap menahan geram.

Ikram terus menambah. “Saya datang pagi ini pun untuk mendapatkan penjelasan dari Zaqrie sendiri, uncle. Saya benar – benar tak faham mengapa Zaqrie buat saya macam ni. Saya juga nak tahu sebabnya uncle” luah Ikram berdalih dan cuba meraih simpati .

Dato Zaid memandang tepat ke raut wajah Zaqrie. Rasa kurang enak dengan pandangan papanya itu. Pasti papa termakan dengan kata – kata Ikram.

Zurina mencelah menambah cerita Ikram. “kalau papa nak tahu, kes ni dah jadi kes polis. Am tak tahu nak buat apa. Itu sebabnya Am jumpa Ina. Minta Ina tolong dia. Abang sudah melampau. Abang memang nak malukan keluarga kita, pa”.

Dato Zaid tersentap lagi. Dia merenung Zaqrie yang masih berdiam.

“Zaq nak jelaskan apa – apa pada papa” tuturnya dalam nada hampa. Sedikit terkilan dengan tindakan kurang cerdik Zaqrie yang boleh mengaibkan maruahnya dan nama baik keluarga.

Huh! Kau main kotor rupanya Ikram, bentak hati kecil Zaqrie. Dia tak dapat berbuat apa – apa lagi untuk menyakinkan papanya. Jelas sekali renungan itu mengambarkan betapa orang tuanya itu sedang kecewa.

“Zaq minta maaf pa…tapi percayalah Zaq tak buat semua tu pa…tak terlintas langsung difikiran Zaq untuk memalukan papa dan mama apatah lagi nak melibatkan pihak polis kerana hal sekecil ini..tak masuk akal pa..” terang Zaqrie bersungguh namun tiada reaksi dari mereka. Zaqrie terus – menerus dipersalahkan dalam hal ini. Ikram tersengih sumbing. Nampaknya kemenangan memihak dirinya saat ini.

Situasi ini benar - benar memaksa Zaqrie meninggalkan mereka dalam keadaan tanda tanya. Dia tidak betah lagi untuk meneruskan perbincangan yang akhirnya dia juga yang dipersalahkan. Papa dan mama sudah diracuni dengan cerita hebat Ikram dan Zurina. Apalagi yang perlu dijelaskan. Lebih baik angkat kaki beredar dari kelompok mereka yang hipokrit dan pandai bermuka – muka.

Yang membingungkan dibenaknya siapakah gerangannya yang membuat laporan itu. Setahu Zaqrie, hanya dirinya, Malik, Aaron dan Ikram saja yang ada waktu itu. Pasti ada seseorang yang telah membuat khianat padanya. Tapi siapa….?

Telefon bimbit segera dicapai. Dia menekan nombor seseorang bagi membantunya mengenalpasti pengkhianat yang telah mencemarkan nama baiknya.

“Hello..bro?”

“Aku ok..tapi ada satu masalah besar. Harap kau boleh ‘settle’kan”.

“Aku nak kau cari sampai dapat siapa orang tu”.

“What’s!!!?”

“Kau yakin dia? Okay! Tak pe..aku handle, kau jangan risau. Thanks!”.

Telefon bimbit dimatikan. Enjin kereta dihidupkan.

Perbualan ringkas antara Zaqrie dengan si pemberi maklumat gerangan orang yang telah memburukkan namanya berakhir singkat. Dia dapat mengagak orang yang telah menjadi punca kepada papa dan mama memandangnya sebagai pesalah.

Kereta mewah itu mengaum dan meluncur laju. Membelah jalan tanpa menghiraukan kenderaan di sekeliling yang terpinga dan geram dengan pelaku si pemandu yang bakal mengundang kecelakaan. Pastinya bunyi hon dan sumpah seranah yang dihamburkan untuk melepaskan geram kepada pemilik kereta mewah itu.

Zaqrie tidak peduli, yang penting dia harus sampai ke destinasi yang ingin ditujunya sebelum terlambat.

11 comments:

  1. lama nya tggu cite ni sambung... huhu.. jgn la tinggal lama2. seksa peminat cite ni tggu.

    nape zaqrie xmo bgtau hal sebenar?? jahat giler ikram tu. zurina n adawiya plak cm perempuan bodoh. erghhh.. aku plak yg emo.

    ReplyDelete
  2. nyampah tulla aku dgn si ikram tu..x gentleman lgsg...adeker gi ngadu kat org tua zaqrie...mcm budak2..tp nape eik si zaqrie tu x nk terus terang je?? takkan nk tggu si ikram tu ckp..klu mcm tu smp kiamatla x kan selesai....apadaa......

    ReplyDelete
  3. at last ader gak sambungan citer ni....penat tul tunggu....kalu bleh jgn lah ambik masa lama sgt nk sambung....anyway thanks coz ade n3 baru

    ReplyDelete
  4. salam awin...kata ari 2 cita nie akan d terbitkan...jd bila agaknya akan b'ada d psaran...nak sgtttttttttttttt bc lg!! huhutahniah taw awin...suka sgt crita nie...cnflik yg sgt berbeza...

    ReplyDelete
  5. akhirnya,,adesss

    sambung lagik! :)

    ReplyDelete
  6. nasib la xberunban rambut lily tgu cite ni...hehehe...siapakah gerangan orang yg wat laporan itoo kalu buka adawiya kan? hurmmm

    ReplyDelete
  7. thanx to all of u..semoga sy dpt menghabiskan novel ini.amin

    ReplyDelete
  8. dah lama kak honeyz follow novel ni. harap awin dapat habiskan kat sini ye.. penat menunggu ntry baru. Cerita ni besh sangat...

    ReplyDelete
  9. sambung ler lagi...cerita nie best...

    ReplyDelete