Thursday, March 18, 2010

Diulit DOSA CINTA...19

BAB 19


“What??!!!” suara dato lantang bergema memenuhi ruang.

Sukar mempercayai jawapan yang meluncur keluar dari bibir anak bujangnya itu. Matanya bulat terbuntang. Cuba menahan amarah yang sedang membuak didada, namun ditahannya kerana ingin menjaga nama baik dan maruahnya dihadapan tetamu yang juga kelihatan terkejut sama.

“That’s my decision, pa. Zaq buat apa yang betul” Zaqrie bersuara lemah.

“Betul?!….Zaq cakap, apa yang Zaq buat sekarang ini betul. Huh! Nonsense. Papa nak Zaq bertanggungjawab dalam hal ini” arah dato dengan memeluk tubuh. Wajahnya bengis dan dia tidak mahu berkompromi dengan Zaqrie lagi.

Keputusan itu juga turut memeranjatkan aku. Aku tergamam seketika. Sukar juga menerima keputusan itu. Bukankah itu yang dia inginkan selama ini. Memiliki aku …tapi…kenapa??

Suasana agak tegang di banglo mewah ketika ini. Suara perbalahan antara mereka turut menempias ke arahku yang tidak mampu berkata - kata. Ibu dan abah sekali – sekala mengerling semacam. Argh! pasti selepas ini giliran aku pula untuk menadah telinga menahan leteran mereka.

Dari sudut lain, aku memandang Zaqrie yang hanya diam membisu. Dia langsung tidak berganjak dari duduknya.

Saat ini dia kelihatan amat berbeza sekali. Raut wajahnya tidak langsung menunjukkan resah mahupun gelisah. Sebaliknya dia tenang…dan teramat tenang menangani masalah ini.

“Kenapa boleh jadi macam ni, Zaq. Sampai tak boleh tunggu lagi..dah tak boleh sabar. Kenapa ambil jalan mudah macam ni…memalukan kami dengan cara ini” leter datin Zainab sambil merengus nafas geram.

Zaqrie menunduk dan tidak berkata apa. Dia lebih senang menjadi pendengar dari membantah setiap kata - kata. Akur dengan setiap leteran yang dihamburkan.

Dato mundar – mandir tanda masih tidak berpuas hati dengan tingkah Zaqrie. Pening kepala dibuatnya.

“Sabar…bang. Kalau abang marah – marah bukannya boleh selesai” Datin Zainab cuba meredakan kemarahan Dato Zaid. Dia menggosok perlahan belakang suaminya bagi menenangkan jiwa suaminya yang sedang membara.

“Bukankah kita sudah merancang untuk menjodohkan mereka, Nab. Kenapa mereka buat macam ni…kenapa mesti buat perkara memalukan ini. Lepas tu tak mahu bertanggungjawab pulak. Malu betul saya, Nab..malu..malu.. apa nak saya jawab dengan Nuar dan Misah” tukas dato lagi sambil pandangannya melirik ke arahku. Aku jadi malu. Pipiku mula dibahangi darah panas dan pastinya merona merah.

Aku tak salah. Kami tak buat apa – apa pun...desisku dalam hati. Menyeka sisa airmata yang mengalir. Mataku sembab bagaikan dipalu akibat terlalu banyak menangis.

Dato mengeluh berat. Mungkin terpaksa menanggung malu, itu yang aku jangkakan. Malu dengan perbuatan kami. Malu dengan emak dan abahku apatah lagi dengan jiran sekeliling.

“Papa tanya Zaq sekali lagi. Mahukah Zaq bertanggungjawab di atas kejadian ini dan menikahi Adawiya hari ini juga. Papa mahu dengar jawapan ‘ya’ saja dari kamu” tegas dato dengan suara yang keras.

“Zaq akan bertanggungjawab atas apa yang berlaku, pa. Zaq akan tanggung semua kos yang dikenakan tapi untuk menikahi Adawiya, sekali lagi Zaq terpaksa menolaknya ..pa. Maafkan Zaq, pa”

Bulat keputusan itu. Zaqrie menolak keras untuk menikahi aku. Aku terkedu lagi. Apakah yang bermain difikirannya sukar untuk aku menebaknya. Sebak juga hatiku dengan penolakkan itu. Apa yang dia mahukan atau inginkan sudah kabur kini. Di mana letaknya maruah atau harga diriku juga sudah tidak dipedulikan? …permainan apa sebenarnya ini, persoalan demi persoalan menjadi tanda tanya dihatiku.

“Apa kena dengan kamu ni Zaqrie. Kenapa kamu enggan menikahi Adawiya? Jawab …kenapa?!! jerit dato memecah keheningan pagi itu.

“Zaq tak boleh jawab kenapa pa. Zaq tak boleh….”

“Huh! Nonsense ..nonsense ..” rungut dato dengan geram.

Annuar yang menjadi pemerhati mula bersuara.“Sudahlah Zaid. Jangan dipaksa anak itu, kalau itu bukan yang dia mahu. Aku pun redha atas apa yang terjadi. Kiranya tiada jodoh antara mereka berdua, tak perlulah kita bergaduh ataupun bermusuh. Aku anggap semua ini takdir. Sudahlah ya ..Zaid…sudahlah”.

“Aku malu dengan kau, Nuar” luah dato merendah diri.

“Tak usah rasa begitu. Aku tak salahkan kau mahupun anak kau tu. Anggap saja takdir…tak de jodoh” tutur Annuar yang lembut sedikit sebanyak meredakan ketengangan kedua beranak itu.

“Jadi macam mana, bang. Apa yang perlu kita lakukan sekarang ini” datin Zainab pula mencelah.

“Huh! Entahlah. Saya pun tak tahu nak buat apa sekarang ini. Awak tanyalah anak bujang kesayangan awak tu. Saya sudah putus harapan dengan dia” rajuk dato hingga dia berpaling dari memandang wajah Zaqrie.

Hatinya pedih dengan perbuatan Zaqrie yang tidak mahu bertanggungjawab atas apa yang berlaku malah terpaksa menanggung malu berhadapan dengan keluarga kawan baiknya itu.

Datin Zainab duduk menghampiri anak bujangnya. Masih ingin memujuk kalau – kalau dia berubah fikiran.

“Zaq, dah fikir masak – masak ke? Tak kesian ke kat kami” duga datin Zainab.

Tidak bersuara.

“Zaq, pasti dengan keputusan ini”. Dia mengangguk.

“Betul…Zaq tak mahu menikahi Adawiya. Zaq, tak sayang kat dia lagi”.

Zaqrie diam.

“Mama tanya betul – betul ni, sebab mama tak mahu Zaq menyesal kemudian hari” soal mama bertalu – talu seakan mendesak.

Ah! mama …kalaulah Zaq boleh berkata ya…pasti Zaq jerit sekarang ma. Zaq sangat sayangkan Adawiya. Zaq terlalu cintakan dia ma, tapi….Zaq tak boleh ..tak boleh ma… jerit hatinya.

“Zaq, sudah fikir masak – masak ma. Zaq tidak akan menikahinya. Zaq minta maaf ma..pa. Zaq minta maaf banyak – banyak pada makcik Misah dan pakcik Nuar. Zaq minta maaf atas apa yang terjadi. Kami memang tidak melakukan apa – apa pun dan Zaq tak sanggup mengahwini Adawiya. Anggap saja Zaq pentingkan diri sendiri” luahannya penuh kepiluan. Hanya hati yang memahami perasaanya tika ini.

Tiba – tiba saja airmata jatuh menitis membasahi pipiku. Aku tak mahu dia melihatnya. Cepat – cepat aku kesat dengan lengan bajuku. Pilu hatiku diperlakukan begitu. Aku mula terasa dipermainkan malah harga diriku tiada nilai dimatanya. Selama ini hanya sandiwara Zaqrie saja yang memperbodohkan aku. Aku yang bodoh kerana mempercayainya. Aku benci kau Zaqrie……


***************************

Masa berlalu dengan pantas tanpa aku sedari kisah hidupku turut berubah dengan sekelip mata. Derita semalam yang disalut dengan airmata kini beku ditiup kedinginan. Hamparan kasih yang cuba dibina sekelip mata musnah ditelan janji palsu. Yang pasti hidupku kini akan tetap diteruskan tanpa impian dan harapan.

Hampir seminggu aku tidak dapat melupakan peristiwa itu. Dan esok, aku akan selamanya menetap di kampung. Aku akan kembali kepada mereka. Ibu dan abah tidak mahu aku ditinggalkan sendirian lagi. Mereka telah banyak menanggung malu kerana aku.

Aku akur. Pilihan apa yang aku ada. Mengorbankan perasaan, maruah dan harga diri yang kini hanya menjadi cemuhan orang. Namun tidak sedikitpun mereka menyalahkan aku. Aku benar – benar terharu. Pengorbanan mereka yang tidak putus – putus menyedarkan aku betapa kasih mereka hingga ke akhir hayat.

Deruan hujan lebat diluar rumah tidak aku hiraukan. Aku merenung jauh ke luar tingkap meredah pandangan pekat malam yang dirahmati hujan dan sekali sekala diselangi bunyi guruh berdentum. Tiada perasaan takut ataupun gerun. Aku di dunia khayalan ciptaan akal dan fikiranku sendiri.

Tiba – tiba aku teringatkan lelaki itu. Kerenahnya yang mencuit hati perempuanku. Entah mengapa perasaan rindu mula menyerang hatiku. Kebencian yang ku tanam selama ini lenyap dari hati. Aku merinduinya. Namun sekejap saja aku jadi benci kembali. Ah! Perasaan yang bercampur baur itu sukar untukku tepis kini.

Aku cuba memadamkan peristiwa tragis itu. Menyibukkan diri sebanyak mungkin. Tapi sebanyak itulah juga kenangan – kenangan aku bersamanya menghantui fikiran.

Fikiranku diheret mengingati saat - saat manis aku dilamar ketika berada di banglo mewah itu tempoh hari. Aku tersenyum sendiri. Itulah saat yang diidamkan oleh mana – mana gadis walaupun bakal lelaki itu bukan pilihan hati. Begitu jua dengan aku, bohong kalau aku katakan aku tidak gembira ketika itu. Benar, hatiku berbunga riang saat itu.

Ah! buat apa dikenang benda yang dah berlalu. Aku harus memulangkan cincin ini.

Aku bermain – main cincin berlian dijari manisku, pemberian Datin Zainab ketika aku dibawa oleh Zaqrie . Masih terigau dengupan jantungku tatkala cincin itu disarungkan ke jari manisku. Dan debaran itu masih tidak reda hingga kini.

“Eh! apa ni auntie” aku menolak perlahan perbuatan Datin Zainab.

“Ini cincin pusaka keluarga auntie. Hanya bakal menantu perempuan sulung akan memiliki cincin ini. Kini ia milik Wiya. Auntie harap sangat Wiya menjadi sebahagian dari keluarga ini”.

Aku memandang Zaqrie yang hanya diam. Pohon pertolongannya…aku tidak bersedia dengan tindakan spontan Datin Zainab itu.

Please!! Zaqrie…do something,bisik hatiku.

Aku cuba membuatkan dia memahami hatiku saat ini. Aku belum bersedia untuk menerimanya. Namun sebaliknya Zaqrie hanya menganggukkan kepalanya seolah menyarankan aku supaya turut bersetuju dengan permintaan mamanya itu.

“Oh! auntie…please. Saya tak boleh terima. Saya belum bersedia. Lagipun saya dan Zaqrie tak ada apa – apa hubungan. Zaqrie adalah bos saya tidak lebih dari itu. Dan mungkin juga dia sudah punya kekasih pilihannya sendiri” aku terus mencari dalih untuk menolak lamaran Datin Zainab bagi pihak anaknya itu. Zaqrie pula ketawa kecil mungkin lucu dengan helahku.

“Hish! Wiya ..Wiya..kalau si Zaqrie ni dah ada pilihan hati taklah auntie susah – susah melamar sekarang ni. Keputusan auntie muktamad. Wiya pilihan auntie. Zaqrie pun tak membantah. Maknanya hanya persetujuan Wiya saja yang auntie nantikan. Hubungan antara kamu berdua boleh dipupuk, lama – lama nanti boleh jadi suka…betul tak Zaq?”

Zaqrie mengangguk lagi dan kali ini tersenyum mekar. Sebetulnya, hati Zaqrie juga turut dipalu rasa debar bagaimana agaknya penerimaan Adawiya terhadap dirinya.

“Ta..tapi…auntie. Saya kena bincang dengan ibu dan abah dulu”

“Emm..maknanya Wiya setujulah ni". Aku jadi serba - salah.

"Pasal itu jangan risau, auntie dah uruskan. Ibu dan abah Wiya tu ibarat adik – beradik auntie aje. So mereka memang tak ada halangan. Baik pada auntie baik juga pada mereka” ujar Datin Zainab yang terlebih pantas merancang segalanya.

Apa lagi yang harus aku katakan untuk menghalang niat Datin Zainab. Mungkinkah jodohku dengan Zaqrie telah ditentukan oleh-Nya. Akur atau tidak, itu bukan persoalan yang perlu aku runsingkan sekarang. Aku memikirkan apakah kehidupan yang bakal dicoretkan kemudian hari andai aku dan Zaqrie disatukan. Bahagiakah atau deritakah?

Dumm!!...bunyi petir berdentum sekaligus melenyapkan khayalanku. Aku tersedar dari lamunan dan cepat - cepat beristighfar panjang. Takut juga mendengar bunyi guruh yang kuat itu. Lantas aku segera menutup tingkap, namun langkahku terhenti apabila kelibat kereta Ikram kelihatan berada diluar rumahku.

Ish! apa hal Ikram datang ni. Waktu macam ni pulak tu…hatiku berdetik halus.

“Wiyaa…..!!!” terdengar jeritan Salina ditingkat bawah.

“Oooo…Cik Wiya…ni ada orang nak jumpa, turun ler” jeritnya lagi.

“Ya..ya tunggu kejap” .

Aku tidak tergesa menuruni anak tangga. Menyusun langkah dengan berhati – hati. Seraut wajah Ikram yang kelihatan cemas mendebarkan hatiku. Seperti ada perkara buruk yang berlaku. Pakaiannya habis basah kuyup.

Ikram mengibas – ngibas rambutnya yang dibasahi air hujan.

“Kenapa datang malam – malam ni, Ikram”

“Wiya..saya ingin bercakap berdua dengan awak sekejap. Penting!”

Salina yang tercegat disitu seolah mengerti dan dia beredar meninggalkan kami berdua.

“Apa yang pentingnya Ikram” gesaku. Cuak juga melihat wajah Ikram yang cemas tu.

“Kita kahwin”

Hah!!!?. Bermimpikah aku? Dadaku berdegup laju tiba – tiba.

“Kahwin?!!!”

“Ya..Wiya. Kita kahwin”

Ikram mengengggam tanganku. Aku cepat – cepat menariknya. Tak mahu sesuatu yang tidak baik berlaku di rumah ini.

“Kita kahwin kemudian pergi jauh dari sini. Jauh dari orang yang kejam …hanya kita berdua sayang. Kita mulakan hidup baru, setuju” beria sungguh kata – kata Ikram.

“Ikram, kenapa tiba – tiba ni. Apa yang terjadi sebenarnya” aku cuba menenangkan Ikram. Bimbang juga dengan tindakan drastik Ikram yang diluar kawalan itu.

“Saya sayangkan awak dan saya tak mahu awak jatuh ke tangan orang yang tidak layak sama sekali memiliki awak. Saya ingin menjaga awak Wiya. Saya ingin hidup bersama awak, menjaga awak hingga akhir hayat saya”.

“Jangan bertindak terburu – buru Ikram. Saya harap awak faham situasi saya sekarang ini. Saya bukan macam dulu lagi. Saya tak nak awak menyesal” luahku penuh emosi. Aku terharu dengan keikhlasan Ikram.

“Sungguh! saya tidak akan menyesal ” ujar Ikram penuh yakin.

“Kita kahwin..ya”.

Dan tanpa sedar aku mengangguk memberikan persetujuan. Ikram mengulum senyuman penuh harapan.

18 comments:

  1. maaf semua pembaca ...entry kali ini mmg lambat giler..sibuk tahap gaban 3 minggu lalu.
    dapat tender buat hantaran dgn bunga telur..tu yg sibuk sgt smpi x smpt nak post.

    smoga enjoy ye!!!

    ReplyDelete
  2. uittt...ikram tuh mcm ade wat crime jekk...smpi nk pegi dr situ...nak wiya ngan zaqqqq...n nxt n3 wat lgi gempaq n cpt sikit yekkk...rindu ngan cite nihhh...hu3

    ReplyDelete
  3. sedihnye..msti zaq xnk kawin ngn wiya..
    coz die teringat kate2 wiya kt part 18...
    sedihnye..xnak la wiya ngn ikram..
    nak die ngn zaq..

    ReplyDelete
  4. kuang3x...
    pesal plak zaqq nie??dulu beriya2 nak kat wiya dah peluang dpn mata tolak mentah2 pulak...xfaham eden huhuhu

    ReplyDelete
  5. huhuuh..jgn la..
    xnak wiya ngn ikram

    ReplyDelete
  6. lorhhh...
    patutlah..
    kn wiya yg ckp dia benci kt zaq
    no wonder la zack buat mcm ni..
    wiya2
    take back ur words

    ReplyDelete
  7. apapun, nak wiya dgn zaw gakkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  8. nak wiya dgn zaqqqqqqqqqqqqqqqqq

    ReplyDelete
  9. hohohoho...
    nak wiya ngn zaq....
    x nak ngn ikhwan...
    ckup la wiya mndrita..

    ReplyDelete
  10. ahhhhhhhhhhhhhh tidakkkk...
    napa wiya angguk???
    gilak la crita nie...
    hahahahaha...awin nak Zaq ngn Wiya...
    tak mau Ikram...tak tahu bwat keputusan...
    mcm lmbu d cucuk hdg...
    pas 2 nak lari dr mslh konon...
    tp mnambahkan mslh adalah...huhuuuu

    ReplyDelete
  11. ala nak zaq ngn wiya huhuhu...
    tak nk ikram...
    sedeynya..
    tak kira nk jugak wiya ngn zaq heheheheh...
    lambat lagi ke cte ni nk hbis...
    tak sabo hehehe
    :)

    ReplyDelete
  12. peerhhh...
    what the fish..!
    ngaaaaaaa..tanak la..
    zaq,takan mengalah kot..
    n ikram..pehal ngn dye tuh..
    kabut semacam..ade wat slh ke?
    harap2 la nnty time akad wiya tuh wiya ttbe tersedar n tolak ikram..
    ngaaaaa..
    nk wiya ngn zaqrie..!
    semput bce n3 nieh..huhu..

    ReplyDelete
  13. aduhai....nape jd mcm tu plak...zaq tu nape????
    xnak kat wiya plak...si ikram tu nk amik ksempatan la tu..msti dia ada ckp pe2 kat zaq ni....
    ala...next...plez...

    ReplyDelete
  14. hmm..masa baca mula2 x brapa fhm..blurr sket..terpaksa ler baca balik last episod..lama sgt gap dia..dah x ingat..huhu...tapi best arr cite ni..lain dr yg lain..to writer..jgn lama sangat masukkn new n3 yer...best3x..

    ReplyDelete
  15. bestlah cerita ni.....cuma kalau boleh nak sambungan tu cepat sikit, takut lupa cerita sebelumnya.plus tak sabar sgt2 nak tahu cerita selanjutnya :(

    ReplyDelete
  16. haih. apehal la pulak si wiya terima ikram? hmm, tula, ckp la benci gler ngn zaq kn, tros tk jadi kawen. hmm.

    ReplyDelete
  17. suspen nak baca episod lpas ney..da nk jatuh air mata..adeh...ish...ish..!!!!!!!!!!!!!1111

    ReplyDelete